Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Louise Widenborg
Tragthat, eller bæltet rødblad? (Læst 453 gange) Postet d. 10-10-12 kl. 11:48
Fra d. 06-10-2012. Melby enghave.

På græsstykke tæt på løvtræer. Sandjord.

Hat og stok ca. 3 cm.

Lugt: Melet.

Jeg har været lidt uhedlig med svampe bestemmelses-gæt det sidste stykke tid ;) - Så nu helgardere jeg mig med både tragthat, rødblade og ikke mindst bæltet rødblad, som jeg syntes både ligner og passer på "min svamp"

Hvad er det for en?

- Louise.

Tragthat, eller bæltet rødblad? (Fra d. 06-10-2012. Melby enghave.

På græsstykke tæt på løvtræer. Sandjord.

Hat og stok ca. 3 c)
Foto: Louise Widenborg 06-10-12.
Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#1 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 11:51. Emne: Tragthat, eller bæltet rødblad?
Foto: 2

Tragthat, eller bæltet rødblad? (Foto: 2)
Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#2 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 11:56. Emne: Tragthat, eller bæltet rødblad?
Sidste foto, som desværre blev en hel del sløret

Tragthat, eller bæltet rødblad? (Sidste foto, som desværre blev en hel del sløret :()
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 10-10-12 kl. 11:57. Emne: Tragthat, eller bæltet rødblad?
hvor stor er den Louise, lugt ved gennemskæring, evt. smag?

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#4 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 12:06. Emne: Tragthat, eller bæltet rødblad?
Den både smagte og lugtede af mel(Gammelt korn) Men ikke så kraftigt, som det kan være med mellugt.

Den er/var ret lille. Hatten er lidt asymetrisk men et sted omkring 2-2½ cm. Stokken 2½-3 cm.

Nu når jeg ser billeder fra fundstedet, er nok midre en først antaget ogskrevet i indlæg 1.

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 10-10-12 kl. 12:09. Emne: Tragthat, eller bæltet rødblad?
Jeg tror det er en tragthat, men den kraftige stok er underlig, det kan også være en umoden rødblad, dog ikke den du nævner som er lugtløs. Hvis du tørrer et par eks. vil jeg gerne se den engang efter 1. november.

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 10-10-12 kl. 12:11. Emne: Tragthat, eller bæltet rødblad?
Ps. jeg plejer ikke at bede om materiale, men dels har tragthatte interesseret mig i en del år, dels har jeg fået fat i et nyt bestemmelsesværktøj, som jeg gerne vil afprøve

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#7 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 12:27. Emne: Tragthat, eller bæltet rødblad?
Jeg ser hvad jeg kan fremtrylle og sender den med trævlhatten til november

Jeg kan se at jeg i mine noter skrev. "Lugt: Lidt af mel" - Jeg har lige slået bæltet rødblad op i "Danmarks svampe" og der står lugt: "Ubetydelig eller melagtig"

Den ligner ellers meget godt og har rødlige lameller, som Thomas har vist mig rødblade har.

- se linket HER

Men derfor kan det måske godt være en tragthat. Jeg har bare ikke set tragthatte, med så mørke lameller før

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator