Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Bjerring
Hvilken ryle? (Læst 1669 gange) Postet d. 10-10-12 kl. 22:13
Jeg gætter på, at denne hører til rylerne, men hvilken er det? Billedet er optaget i Kofoeds Enge den 29. august.

Hvilken ryle? (Jeg gætter på, at denne hører til rylerne, men hvilken er det? Billedet er optaget i Kofoeds Enge de)
Foto: Ryle?
Klik på billedet for original størrelse (700 x 467)
Besvar | Kommentér

Claus D Jensen

Svaraktivitet:

(212)
#1 Svar postet d. 10-10-12 kl. 22:25. Emne: Hvilken ryle?
Umiddelbart tor jeg mere på noget tinksmed-agtigt. Er dog ikke helt sikker, så lad os se, hvad andre siger

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jørgen Bjerring
#2 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 22:28. Emne: Hvilken ryle?
Jeg kan godt forstå dit gæt, men jeg synes ikke at krop og næb er spinkle nok.

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#3 Svar postet d. 10-10-12 kl. 23:02. Emne: Hvilken ryle?
Et pudsigt billede

Er dog enig i Tinksmed, men den ser godt nok "Temmincksryleagtig" ud i denne stilling....

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørgen Bjerring
#4 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 23:19. Emne: Hvilken ryle?
Hej Claus og Peter,

Jeg bøjer mig for jeres erfaring. Imidlertid synes jeg også, at Temmincksryle var et godt gæt. Jeg savner i hvert fald Tinksmedens højbenethed på billedet, og synes også, selvom billedet jo ikke er skarpt i detaljerne, at der er tilløb til "skællignende" fjerdragt.

Venlig hilsen

Jørgen

Besvar | Kommentér

Palle Jensen

Svaraktivitet:

(2015)
#5 Svar postet d. 10-10-12 kl. 23:53. Emne: Hvilken ryle?
Mener I virkeligt at dette er en tinksmed, næb der er kortere end hovedet, korte ben , ingen tinksmedepletter på ryggen,ret skarpt afgrænset gråt hals/brystovergang, manglende pletter på tertiærer.

Hilsen Palle

Besvar | Kommentér

Jørgen Bjerring
#6 Kommentar postet d. 11-10-12 kl. 00:44. Emne: Hvilken ryle?
Hej Palle,

Jeg kan - som du også kan se - kun svare, at jeg har været tvivlende.

Venlig hilsen

Jørgen

Besvar | Kommentér

Niels Aagaard

Svaraktivitet:

(1090)
#7 Svar postet d. 11-10-12 kl. 02:38. Emne: Hvilken ryle?
Jeg tror, det er en adult Stribet Ryle.

Tinksmed er det ikke. Næblængde, skarp farveafgrænsning på bugen, for svag hovedtegning, ingen rygpletter, en smule svingfjersprojektion (TS har ingen) samt ''lyse rylerande'' på tertiærerne (klirer har pletter).

Holdningen er desuden som nævnt også mere ryleagtig, men det kan jo kikse på et enkeltbillede.

Temmincksryle har bl.a. kortere ben, ensartet farvet hoved - uden øjenbrynsstribe bag øjet, længere hale, mere tavlede vinger og ryg (er dog variabelt, SR har også ''Brushane-ryg'' i mange dragter).

Eneste argument mod SR er, at den er temmelig sjælden. Men netop i år har der været mange i Vesteuropa [selv jeg har ''ædlet'' (=selv fundet) en i Holland].

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

kh niels

Besvar | Kommentér

Niels Aagaard

Svaraktivitet:

(1090)
#8 Svar postet d. 11-10-12 kl. 02:51. Emne: Hvilken ryle?
Bare for blærens skyld

"Min fugl" fra Holland: - se linket HER

(tegningerne på ryggen skyldes, at det var en ungfugl)

kh niels

Besvar | Kommentér

Jørgen Bjerring
#9 Kommentar postet d. 11-10-12 kl. 07:10. Emne: Hvilken ryle?
Hej Niels,

Når jeg ser på billederne på dine links, kommer jeg til at "holde med" dig, men før jeg igen accepterer noget som helst, vil jeg gerne have Peter Sunesen på banen igen.

Hilsen

Jørgen

Besvar | Kommentér

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator