Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tommy Dalnæs
Hvidklire? Juvenil? Sent ude! (Læst 944 gange) Postet d. 10-10-12 kl. 22:53
Fra Tryggelev Nor, Langeland 10. oktober 2012.

Antagelig samme fugl jeg så og fotograferede den 10. august, samme sted. Hvis altså det er en hvidklire, som jeg mener det er.

Hvidklire? Juvenil? Sent ude! (Fra Tryggelev Nor, Langeland 10. oktober 2012.
Antagelig samme fugl jeg så og fotograferede den 10.)
Foto: Tommy Dalnæs
Klik på billedet for original størrelse (676 x 693)
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#1 Svar postet d. 10-10-12 kl. 22:58. Emne: Hvidklire? Juvenil? Sent ude!
Hej, Denne Hvidklire er nærmest i vinterdragt, og det er langt fra sikkert at det er samme fugl som du så for to måneder siden. Lokaliteten er sikkert bare god for rastende Hvidklirer...

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Steen Højmark-Jensen

Svaraktivitet:

(119)
#2 Svar postet d. 10-10-12 kl. 23:28. Emne: Hvidklire? Juvenil? Sent ude!
Enig med Peter, også i betragtningen om, at det er meget lidt sandsynligt, at der her er tale om samme fugl, som du så i august.

Mvh/Steen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Svend Ove Jensen

Svaraktivitet:

(627)
#3 Svar postet d. 11-10-12 kl. 10:34. Emne: Hvidklire? Juvenil? Sent ude!
I din overskrift spørger du også om den er sent ude.De kan være her ganske længe,ja de kan endda overvintre. Jeg har fotograferet en i december

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Tommy Dalnæs
#4 Kommentar postet d. 11-10-12 kl. 11:16. Emne: Hvidklire? Juvenil? Sent ude!
Ok - ja i bøgerne står der indtil november - men i det virkelige liv for fuglene hersker der nok andre "regler" - hvis der er klima, vejr, beskyttelse og føde nok - hvorfor så "gå over bækken efter vand".

Jeg har selv set 2 svaleklirer i min have og i den nærliggende bæk i januar måned for nogle år siden!!

Naturen er derfor meget spændende og ofte overraskende.

Besvar | Kommentér

Niels Aagaard

Svaraktivitet:

(1090)
#5 Svar postet d. 11-10-12 kl. 12:30. Emne: Hvidklire? Juvenil? Sent ude!
Hvidklire er ekstremt sjælden i vintermånederne. Som de fleste klirer er arten såkaldt dato-trækker. Dvs at den trækker væk, når ''tiden er inde'', uanset vejrforholdene på rastepladsen.

Der er dog forskel arterne imellem. Tinksmed er den mest strikte. De ER væk nu. Mens Svaleklire oftere overvintrer, omend i ringe antal (måske et par snese i hele landet?). De andre klirearter ligger derimellem.

i DOF-basen er tallene for Hvidklire:

Oktober: 3401 obs

November: 333 obs

December: 29 obs

Januar: 25 obs

Februar: 16 obs

Marts: 79 obs

April 7271 obs

Selv i Holland

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Aagaard

Svaraktivitet:

(1090)
#6 Svar postet d. 11-10-12 kl. 12:35. Emne: Hvidklire? Juvenil? Sent ude!
Hovsa....

Selv i Holland, hvor man skulle tro, der var bedre overvintringsmuligheder end her, er Hvidklire næsten væk i vintermånederne. De er som sagt uanset vejrforhold heroppe trukket mod ''de varme lande''.

Diagram fra Holland: - se linket HER

Diagram fra Danmark (lidt mere kompliceret, som altid): - se linket HER (vælg art: Hvidklire).

kh niels

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Tommy Dalnæs
#7 Kommentar postet d. 11-10-12 kl. 20:08. Emne: Hvidklire? Juvenil? Sent ude!
Tak for den meget fine oversigt over mulighederne for at træffe hvidklirer og svaleklirer i efteråret og vinteren.

Jeg havde tidligere den opfattelse, at hvidklirer fløj allerede senest i august og alle så var draget til de varme lande. Jeg burde nok frekventere DOF-basen noget mere og finde oplysningerne her. Men for så meget andet, kan det være svært at få set det hele og dykke tilstrækkeligt ned i materien.

Vedlægger det forunderlige foto af en natravn i min have en oktoberdag. Foto taget om morgenen, da den sad på havehegnet og "sov". Medens den sad der begyndte den at vrikke fra side til side og den vippende adfærd resulterede i, at den til sidst sad på tværs af stakitbjælken og ikke langs ad den. Da den var færdig med at vrikke/vippe sked den en klat og vrikkede så sindrigt tilbage på plads. Den kunne jo ikke skide hvis den sad på langs uden at klatten så ville ligge under den. Renlig og hygiejnisk fugl må man nok sige. Det kunne andre fugle lære lidt af. Jeg kunne gå tæt på den inden den åbnede sit lavendelblå øje og vips katapulterede sig op og væk med lynets hast. Imponerende oplevelse!

Har før været på eskurtion til Randbøldal hvor vi så natravn om aftenen. I silende regn sad vi og hørte dens føgesøgning i luften med det karakteristiske klap - klap-klap af vingerne når den søgte føde i et firkantlignende søgeområde. Vi nåede lige at se dens silhuet på aftenhimlen i skovlysningen.

Venlig hilsen

Tommy

PS. Se evt. min hjemmeside: - se linket HER

Hvor der er flere fotos og historier om naturoplevelser - herunder pudsige særegne oplevelser med både fugle og andre dyr.

Hvidklire? Juvenil? Sent ude! (Tak for den meget fine oversigt over mulighederne for at træffe hvidklirer og svaleklirer i efteråre)
Foto: Tommy Dalnæs
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator