Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Dissing
Stor ugle med horn... (Læst 1634 gange) Postet d. 12-10-12 kl. 23:10
Jeg har fået tilsendt dette foto fra min far.

Fotoet er taget i dag (12/10) på den nordlige del af Mors.

Min far mener, det må være Stor Hornugle - og jeg er absolut tilbøjelig til at give ham ret

Stor ugle med horn... (Jeg har fået tilsendt dette foto fra min far.
Fotoet er taget i dag (12/10) på den nordlige del af )
Henrik Dissing har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (769 x 1024)
Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(3679)
#1 Svar postet d. 12-10-12 kl. 23:14. Emne: Stor ugle med horn...
Enig i Stor Hornugle, flot foto og fund!

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#2 Kommentar postet d. 12-10-12 kl. 23:59. Emne: Stor ugle med horn...
Tak for svaret :o)

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#3 Svar postet d. 13-10-12 kl. 00:19. Emne: Stor ugle med horn...
Herligt at vi for anden gang på blot få uger ser en Jysk Bubo bubo på FN!

Efter at arten havde været udryddet i næsten hundrede år, blev der i firserne igen fundet rugende Stor Hornugle her i landet.

Det skyldtes at der i Nordtyskland i en længere årrække var blevet udsat fangenskabsopdrættede ugler; et forsøg på at genetablere den bestand, som også dér havde været forsvundet som følge af tidligere tiders skånselsløse forfølgelse.

Individer fra bestanden syd for grænsen ekspanderede heldigvis nordpå, og vi har nu en voksende bestand af arten i hovedlandet, hvor især større grusgrave udgør ynglelokaliterne. I forholdsvis ubefærdede skovområder er den også begyndt at yngle. Lægger hér æggene direkte på jorden, ofte i skjul fra en vindfælle eller lignende.

Mener ikke det (endnu?) er lykkedes arten at brede sig til øerne, for den er meget uvillig til at overflyve større vandbarrierer

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#4 Kommentar postet d. 13-10-12 kl. 01:34. Emne: Stor ugle med horn...
I området er der en stor molergrav (hvor der ikke længere graves), så det kunne være der, den ''bor''.

Et ugle-egnet område må det være, for i en opsat redekasse på mine forældres gård, var der for et par år siden en Slørugle, som fik unger på vingerne - og min far ''jagter'' ihærdigt en Kirkeugle, som både han og naboen har set, men som det endnu ikke er lykkedes at få fotograferet

Besvar | Kommentér

Gerald Boisen

Svaraktivitet:

(266)
#5 Svar postet d. 13-10-12 kl. 02:13. Emne: Stor ugle med horn...
Hej Henrik

Måske du ikke skal blive alt for specifik m.h.t. geografien.

I øvrigt imponerende, at en så stor fugl - med så store og udsatte øjne - kan manøvrere ind til en siddeplads - igennem et virvar af spidse, visne grangrene.

Det gælder i øvrigt også Duehøgen, der med dødsforagt drøner gennem tæt granplantage.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator