Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Bjerring
Hvor gamle observationer bør indtastes? (Læst 2183 gange) Postet d. 12-10-12 kl. 23:55
Da jeg her til aften gennemså nogle af mine fuglebilleder blev jeg klar over, at jeg i maj måned sidste år havde optaget billeder af en hvinand (hun) med ællinger. Selvom det vel ikke er en sjældenhed i Nordsjælland, er det vel fortsat en "interessant" observation, men er den værd at indtaste nu?

Hvor gamle observationer bør indtastes? (Da jeg her til aften gennemså nogle af mine fuglebilleder blev jeg klar over, at jeg i maj måned sid)
Foto: Hvinand med ællinger
Besvar | Kommentér

Jørgen Bjerring
#1 Kommentar postet d. 12-10-12 kl. 23:56. Emne: Hvor gamle observationer bør indtastes?
Og her er et nærbillede af ællingerne.

Hvor gamle observationer bør indtastes? (Og her er et nærbillede af ællingerne.)
Foto: Hvinandællinger
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#2 Svar postet d. 13-10-12 kl. 00:39. Emne: Hvor gamle observationer bør indtastes?
Om du indtaster observationen eller ej, har næppe den stor betydning, men det skader ihvertfald ikke.

Det gør det bestemt heller ikke at nyde dine to billeder, som lyser så fint af forår at man næsten kan høre en Gøg kukke i baggrunden....

Når jeg ser ællinger af Hvinand kommer jeg uvilkårligt til at tænke på den første gang jeg deltog i en international konservatorkonkurrence.

Jeg måtte beskæmmet nøjes med en andenplads, men hvis ikke en af dommerene havde været vores Grand Old Man udi ornithologi, Jon Fjeldså, var mit resultat sikkert blevet endnu dårligere.

De bifaldende kommentarer til mine fugle afslørede nemlig hans store faglige viden, noget som også kom til udtryk i hans kommentar til en af mine kollegers Hvinandegruppe bestående af han, hun og dununger:

"Andrikken færdes aldrig sammen med ungeførende hunner".....

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørgen Bjerring
#3 Kommentar postet d. 13-10-12 kl. 00:50. Emne: Hvor gamle observationer bør indtastes?
Mange tak for et hyggeligt og informativt svar.

Og andrikken var dog alligevel i nærheden (se vedhæftede).

Hvor gamle observationer bør indtastes? (Mange tak for et hyggeligt og informativt svar.

Og andrikken var dog alligevel i nærheden (se ved)
Foto: Hvinand-Han
Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(69)
#4 Svar postet d. 13-10-12 kl. 01:27. Emne: Hvor gamle observationer bør indtastes?
I princippet er alle observationer værd at indtaste - nye og gamle (sidste år er da ikke gammelt!), almindelige og sjældne, tidlige og sene, fra velkendte og ukendte steder osv. osv.

Det er jo netop de mange - og hver især måske "banale" - iagttagelser og indtastninger i fx Fugle og Natur og DOFbasen, der tilsammen giver viden om arternes udbredelse, udvikling osv. osv. Og registreringer af viber og hvinænder er her meget mere vigtige end de nok så spændende, men i grunden mere tilfældige forekomster af spurveugler og høgeugler.

I øvrigt nogle meget nuttede ællinger, inkl. spjætben.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Peter Lindboe

Svaraktivitet:

(345)
#5 Svar postet d. 13-10-12 kl. 01:30. Emne: Hvor gamle observationer bør indtastes?
Dejlige billeder!

Jeg har lagt mærke til at andre har indtastet observationer fra 1976 og lignende, så en observation fra maj måned sidste år er der bestemt ikke noget galt med.

Jon Fjeldså, ham havde jeg i et ornitologi-kursus inde på KU for et halvt år siden. Hyggelig fyr, med en masse viden og erfaring. Og det at han ligner Julemanden, er bestemt ikke et minus.

Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator