Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Erik Simonsen
Hvilken gullig flødefarvet svamp? (Læst 556 gange) Postet d. 14-10-12 kl. 21:14
11.10.2012 Høgsholt skov, bøgeskov. Lægger et par fotos op af denne. Kan den identificeres?

Venlig hilsen

Simon

Hvilken gullig flødefarvet svamp? (11.10.2012 Høgsholt skov, bøgeskov. Lægger et par fotos op af denne. Kan den identificeres?
Venlig )
Foto: Niels Erik Simonsen
Klik på billedet for original størrelse (794 x 510)
Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#1 Kommentar postet d. 14-10-12 kl. 21:14. Emne: Hvilken gullig flødefarvet svamp?

Hvilken gullig flødefarvet svamp? (#2)
Klik på billedet for original størrelse (737 x 624)
Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#2 Kommentar postet d. 14-10-12 kl. 21:15. Emne: Hvilken gullig flødefarvet svamp?

Hvilken gullig flødefarvet svamp? (#3)
Klik på billedet for original størrelse (794 x 510)
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#3 Svar postet d. 14-10-12 kl. 21:21. Emne: Hvilken gullig flødefarvet svamp?
Hej Niels Erik. Det er en skørhat under bøg. Hvis hatten og lamellerne har samme farve og den smager ilde er det galde-skørhat. Ellers okkergul skørhat har hvide lameller som frisk grånende med tiden.

Svampen ser frisk ud. Så kort og godt, galde-skørhat er mit bud.

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#4 Kommentar postet d. 14-10-12 kl. 21:30. Emne: Hvilken gullig flødefarvet svamp?
Hej igen Thomas og tak for svaret. Den ligner også Galde-skørhat i min bog, så igen er det nemt at blive enig

Oversiden af hatten og stokken har næsten samme farve, undersiden meget lys. Og nu er jeg næsten færdig med den 11. oktober 2012....

VH Simon

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#5 Svar postet d. 14-10-12 kl. 21:34. Emne: Hvilken gullig flødefarvet svamp?
Det var hyggeligt, har selv lagt 89 fund ind på svampeatlas undervejs, fra dagens regnvejrtur.

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#6 Kommentar postet d. 14-10-12 kl. 21:39. Emne: Hvilken gullig flødefarvet svamp?
sikke noget vrøvl jeg skriver, mener selvfølgelig Okkergul, stopper for i dag..

Simon

Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#7 Kommentar postet d. 15-10-12 kl. 09:06. Emne: Hvilken gullig flødefarvet svamp?
Hej Thomas. Det løb lidt rundt i mit hoved til sidst i går aftes, så jeg prøver lige at svare her igen: Lamellerne er hvide og har altså ikke samme farve som hat og stok, - derfor må det vel være den sidste du nævner, nemlig Okkergul skørhat?

Venlig hilsen

Simon

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#8 Svar postet d. 15-10-12 kl. 19:48. Emne: Hvilken gullig flødefarvet svamp?
Hej Niels Erik. Begge findes under bøg og kan overfladisk ligne hindanden, især på billeder.

Når jeg har galde som 1. bud er det pga af hattens form og farve, måden hatten er flækket på samt at jeg syntes lamel farven passer bedst på galde-skørhat.

Begge kan træffes nu, men som friske, som her, er galde overrepræsenteret i de skove som jeg har besøgt den sidste uge.

Du kan få det endelige svar hvis du går ud og smager på en.

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#9 Kommentar postet d. 15-10-12 kl. 19:51. Emne: Hvilken gullig flødefarvet svamp?
Hej Thomas. Nå OK, den er nok gået til i mellemtiden, men jeg kigger og smager, hvis jeg finden en tilsvarende på næste tur.

Simon

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator