Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Per Taudal Poulsen
Sådan en Papegøje har jeg aldrig set før..... (Læst 676 gange) Postet d. 15-10-12 kl. 17:37
Bjerget i Sebbersund har mange papegøjer ..."normalfarvede"

-men minsandten også "fejlfarver"...eller er det måske

Hygrocybe psittacina var. psittacina.... ?????

(Godt jeg ikke skal udtale -stavning rigelig..)

Sådan en Papegøje har jeg aldrig set før..... (Bjerget i Sebbersund har mange papegøjer ..."normalfarvede"
-men minsandten også "fejlfarver"...ell)
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (734 x 615)
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1832)
#1 Svar postet d. 15-10-12 kl. 17:44. Emne: Sådan en Papegøje har jeg aldrig set før.....
øh, alle papegøjer, der ikke er var. perplexa (Teglrød Vokshat), er vel Papegøje-Vokshat?!

du hentyder vel til de hvidlige farver, men de ses nu ofte (afspejler muligvis let frost?)

(og jeg, som troede, at Eng-Klaseskærm har fundet sig en varm lomme i Limfjordsområdet!)

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3530)
#2 Svar postet d. 15-10-12 kl. 17:46. Emne: Sådan en Papegøje har jeg aldrig set før.....
Hej Per

Jeg ved ikke så meget om vokshatte, men har dog set papagøjer med den hatfarve

Vh jette.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen
#3 Kommentar postet d. 15-10-12 kl. 17:49. Emne: Sådan en Papegøje har jeg aldrig set før.....
Og Henrik, IKKE efter let frost, men sammen med Torbjørn

Vh jette.

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#4 Kommentar postet d. 15-10-12 kl. 17:59. Emne: Sådan en Papegøje har jeg aldrig set før.....
Nu skal jeg lige sige Jer to et par ting...

-hvis I kigger på side 81 i David Boertmanns bog -

mine Sebbersundere er da ligesom det lille billede (???)

-og Henrik -der har været en del kreaturer, der har holdt mig borte nedenfor Bjerget (Navet)

-ret beset kunne der sg ...godt være nogle Aristokrater.

Gad vide, om jeg kan nå en vandring dernede ???

-her et billede fra samme stund... i dag !! med "normalfarver"

-der har ikke været frost deroppe i de højder !!!

...store, flotte eksemplarer af fineste kvalitet...

(Matadorbemærkning)

Sådan en Papegøje har jeg aldrig set før..... (Nu skal jeg lige sige Jer to et par ting...;-)
-hvis I kigger på side 81 i David Boertmanns bog -
)
Klik på billedet for original størrelse (702 x 721)
Besvar | Kommentér

Hanne Bertelsen
#5 Kommentar postet d. 15-10-12 kl. 23:09. Emne: Sådan en Papegøje har jeg aldrig set før.....
Der står skrevet En meget variabel svamp såå spændende hvad det ender med.

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#6 Kommentar postet d. 15-10-12 kl. 23:14. Emne: Sådan en Papegøje har jeg aldrig set før.....
Jeg har fra højeste hemmeligt sted fået bekræftelse på den lille

"Rosa-Papegøjehat" -

-men den kører ind under Papegøjen -

altså ikke nogen speciel underart/var. eller andet "mums",

men det er ikke ofte, man ser det -så bare en stor glæde, og den ryger ind i galleriet, når der er styr på lokaliteten...

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1832)
#7 Svar postet d. 16-10-12 kl. 17:25. Emne: Sådan en Papegøje har jeg aldrig set før.....
hej Per

Rosa Papegøjehat lyder spændende (mon det er en joke?), og do. den hemmelige meddeler

jeg må se at finde s. 81 i Boertmanns bog (den nye udgave?!)

uao. er Rosa Papegøjehat vist ikke i Boertmanns nye nøgle!

vedr. Eng-Klaseskærm er det nok lidt halvsent - kiggede lidt efter den på Drejø i Det Sydfynske Øhav i torsdags, men forgæves - den synes dog også at mangle fra alle fynske småøer (hvorfor mon?)

din lokalitet genkender jeg ikke umiddelbart, men måske du kan være heldig at finde skærme med de påfaldende røde frugter endnu (som på et af Einars billeder i aristokrat-tråden!)

nå, nu røg vi over i karplanterne ...

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#8 Kommentar postet d. 17-10-12 kl. 15:59. Emne: Sådan en Papegøje har jeg aldrig set før.....
faktisk har du ret i, at var. psittacina på s. 81 står på en måde, så man kan forledes til at tro, at dette nominatnavn kun bliver brugt om ex. af Papegøje-Vokshat med hvide farver

men mon ikke forholdet er rettet i den nye udgave af Davids bog (findes vist kun på engelsk)? (købte den på den sidste Svampedag, men har p.t. åbenbart forlagt den!)

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#9 Kommentar postet d. 17-10-12 kl. 16:07. Emne: Sådan en Papegøje har jeg aldrig set før.....
Ja, det snød mig Henrik !!

-jeg er banket på plads af Jens...

-og erindrer stadig Einars "vanvittige" fotografi af Aristokraten fra sidste år -

"Moderen" i Nibe havde en svag, svag glans af Einars

-fra 2.-10 ....

Sådan en Papegøje har jeg aldrig set før..... (Ja, det snød mig Henrik !!
-jeg er banket på plads af Jens... ;-)
-og erindrer stadig Einars "vanv)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator