Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Erik Simonsen
Violet svamp på fyr? (Læst 1533 gange) Postet d. 15-10-12 kl. 19:44
12.10.2012 Høgsholt skov, voksede på fyrrestub. Hvad er det for noget?

Venlig hilsen

Simon

Violet svamp på fyr? (12.10.2012 Høgsholt skov, voksede på fyrrestub. Hvad er det for noget?
Venlig hilsen
Simon)
Foto: Niels Erik Simonsen
Klik på billedet for original størrelse (652 x 652)
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#1 Svar postet d. 16-10-12 kl. 01:13. Emne: Violet svamp på fyr?
Hej Niels Erik. Jeg mener det er en rødlilla sejskive, værtstræet er usædvanligt, er du sikker på fyr. Er mest almindelig på bøg eller eg.

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#2 Kommentar postet d. 16-10-12 kl. 01:19. Emne: Violet svamp på fyr?
Det gule må vel også været noget svamp, eller lignende. Det ligner jo fuldstændigt røræg

- Louise.

Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#3 Kommentar postet d. 17-10-12 kl. 17:24. Emne: Violet svamp på fyr?
Hej, jeg vender tilbage med et svar i morgen torsdag.

Simon

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#4 Svar postet d. 17-10-12 kl. 18:19. Emne: Violet svamp på fyr?
Vi bliver nødt til at have nogle mellemregninger med her. De to almindeligste sejskiver, Stor og Rødviolet S. kan strengt taget ikke skelnes sikkert uden mikroskopi (sporestørrelse), Men Rødviolet optræder næsten altid i en ukønnet og en kønnet form samtidig, og dit foto kunne godt være den ukønnede form, selvom jeg ikke har set så mange så tæt sammen som her, mens Stor kun meget sjældent (så vidt vides) optræder i en ukønnet form. Når du fotograferer igen så prøv derfor at se om der er to former til stede, eller kun den vi ser på fotografiet. Udover disse to er der et par andre - dårligt kendte, i hvertfald en af disse er ubeskrevet ifølge Thomas Læssøe (på Svampeatlas). Det sikreste er at lægge den rødviolette ind som Ubestemt Sejskive (Ascoryne sp.) Torbjørn

Ps. Der er ingen "up to date" bestemmelsesnøgler, men brugere af svampeatlas kan se der, man kan godt slå op under Ascoryne i rubrikken "Find arter og nøgler" uden at være tilmeldt Svampeatlas!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(536)
#5 Svar postet d. 17-10-12 kl. 18:28. Emne: Violet svamp på fyr?
der er ingen tvivl om at værten er nåletræ - barken er hverken bøg eller eg

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#6 Svar postet d. 17-10-12 kl. 18:42. Emne: Violet svamp på fyr?
Hej Torbjørn, jeg tog det for en anamorf rødlilla sejskive da jeg har fået godtkendt lignende på atlas udfra billeder.

Er det ikke mest fornuftigt at følge atlas her og ved tilsvarende problemstillinger.

Alternativet vil være at ikke andre end dig kan besvare spørgsmål i svampeforum, da det er umuligt at gætte hvor du vil argere strammer.

Mit spørgsmål er seriøst ment så forventer et brugbart svar.

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#7 Svar postet d. 17-10-12 kl. 19:01. Emne: Violet svamp på fyr?
Thomas, for begge de almindelige arters vedkommende står der i svampeatlas: "de er vanskelige at kende og kræver validering". Jeg kan godt se at du har fået lagt et fund ind af slægten i år (Stor Sejskive) med foto, som er blevet godkendt. Jeg forsøger såvidt muligt at holde samme linie som svampeatlas angående bestemmelser. Hvis jeg ekender en art godt kan jeg godt godkende den direkte, hvis der er passende fotos og anden dokumentation, det samme hvis jeg har godt kendskab til en rapportør og vedkommendes svampeformåen.

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#8 Svar postet d. 17-10-12 kl. 20:22. Emne: Violet svamp på fyr?
Hej Niels Erik, håber det er ok jeg lige kommer med et afsluttende svar i denne efterhånden lange tråd.

Hej Torbjørn. #7 det er en anamorf rødlilla sejskive (Ascocoryne sarcoides) jeg har fået godkendt på atlas udfra billede. Ved godt det er en skrivefejl her, men ved spørger det ?

#4 Der er ikke noget der hedder rødviolet sejskive. Er klar over du mener rødlilla sejskive men det risikere at forvirrer spørger.

Fint du mener vi skal følge atlas, tak for klart svar

Tak for vært Eva.

Argere = agere

Enig i sp. her pga. bekræftet usædvanlig vært.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#9 Svar postet d. 17-10-12 kl. 20:33. Emne: Violet svamp på fyr?
Undervejs tænkte jeg, men glemte det igen, at der er en anden mulighed nemlig Violet Bævreskive (Ascotremella faginea), det er altid godt at være på vagt, når udseende og vært er usædvanlige.

Niels, hvis du kan give mere præcise data på økologien (nåleskov, blandskov, eller løvskov), og hvor i skoven det er (jeg ved ikke om der er flere af det navn) vil jeg gerne melde den ind på svampeatlas, så må vi se om der kommer noget nærmere!

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator