Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampedyr og slimsvampe -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Winther Jørgensen
Meldrøjer. (Læst 1166 gange) Postet d. 15-10-12 kl. 21:33
Meldrøjer (Claviceps purpurea)er det korrekt ID. Vokser på Blåtop. Hessellund Hede (Viborg Kommune, Midtjylland) 14. okt. 2012.

Meldrøjer. (Meldrøjer (Claviceps purpurea)er det korrekt ID. Vokser på Blåtop. Hessellund Hede (Viborg Kommune, )
Jørn Winther Jørgensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (679 x 587)
Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg

Svaraktivitet:

(5)
#1 Svar postet d. 16-10-12 kl. 10:01. Emne: Meldrøjer.
Hej Jørn

Fint med en mulig afklaring af ID, men den burde vel retteligen have været i kategorien "Svampe" - ikk''??

Mvh Lars Jørgen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(115)
#2 Svar postet d. 16-10-12 kl. 10:18. Emne: Meldrøjer.
Ja, det må være korrekt Jærn, det ukønnede stadium; det kønnede ses sidst på foråret i førnen under blåtoppene Torbjørn

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#3 Kommentar postet d. 16-10-12 kl. 10:20. Emne: Meldrøjer.
Ups, tak for det Lars Jørgen, jeg er jo kommet en tak for langt ned da jeg valgte forumkategori.

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#4 Kommentar postet d. 16-10-12 kl. 10:27. Emne: Meldrøjer.
Tak for det, Torbjørn.

Mvh

Jørn

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#5 Kommentar postet d. 16-10-12 kl. 10:35. Emne: Meldrøjer.
Jammen, det var jo meget fornemt at få verificeret ID - så er det jo korrekt, hvad jeg i årevis har gået og troet - og fortalt videre!!

Torbjørn - er der umiddelbart oplagte forvekslingsmuligheder, når man ser dette fænomen i toppen af et græsstrå - Meldrøjer går vel på andre græsser, men alene på græsser, ikke sandt??

Mvh Lars Jørgen

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#6 Kommentar postet d. 16-10-12 kl. 10:50. Emne: Meldrøjer.
Jeg kan huske fra min barndom, ja det er godt nok mange år siden, at det især var Rug der var problemer med i forhold til Meldrøjer.

Jørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(115)
#7 Svar postet d. 16-10-12 kl. 11:04. Emne: Meldrøjer.
Der er mindst to arter i DK (en anden hedder nigricans til efternavn), jeg har ingen forstand på dem, men på en tur fortalte Jens H. P. at denne art var meget almindelig på blåtop Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator