Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henry Nielsen
Opvækst af tre ubekendte vedplanter fra Assistens på Nørrebro (Læst 719 gange) Postet d. 21-10-12 kl. 16:38
Var en runde på Assistens kirkegården ved København idag den 21. okt 2012.

Den er gjort vinterklar, så der var ikke mange unge vedplanter tilbage, udenfor dyrkning. Men her kommer et udvalg af frøplanter af formodede parkbuske fra et topkappet eller stynet nåletræsområde.

Jeg ved ikke, hvad de hedder. Desværre er fokuseringen tilfældig -som altid.

hilsen fra HENRY

Opvækst af tre ubekendte vedplanter fra Assistens på Nørrebro (Var en runde på Assistens kirkegården ved København idag den 21. okt 2012. 

Den er gjort vinterkl)
Foto: Noget tjørneagtigt
Klik på billedet for original størrelse (700 x 497)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#1 Kommentar postet d. 21-10-12 kl. 16:39. Emne: Opvækst af tre ubekendte vedplanter fra Assistens på Nørrebro

Opvækst af tre ubekendte vedplanter fra Assistens på Nørrebro ()
Foto: Noget hægeagtigt
Klik på billedet for original størrelse (700 x 518)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#2 Kommentar postet d. 21-10-12 kl. 16:40. Emne: Opvækst af tre ubekendte vedplanter fra Assistens på Nørrebro
Samt noget hylde/aske-agtigt.

Hvordan mon en blærenød ser ud??

hilsen fra HENRY

Opvækst af tre ubekendte vedplanter fra Assistens på Nørrebro (Samt noget hylde/aske-agtigt.

Hvordan mon en blærenød ser ud??

hilsen fra   HENRY)
Henry Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen

Svaraktivitet:

(219)
#3 Svar postet d. 23-10-12 kl. 17:18. Emne: Opvækst af tre ubekendte vedplanter fra Assistens på Nørrebro
Hej Henry

nr 1 tror jeg er en tjørn af en slags.

nr 2 kunne godt ligne en prunus eller glat benved(har den modsatte blade?)

nr 3 blærenød starter som frøplante med 3 småblade. Andet år kommer 5, hvis det er Staphylea pinnata, ellers fortsat 3.

Det kunne også være korktræ, hvis de findes på lokaliteten.

Lugter den ved berøring?

Hilsen

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#4 Kommentar postet d. 28-10-12 kl. 11:10. Emne: Opvækst af tre ubekendte vedplanter fra Assistens på Nørrebro
Hej Anne Marie

Tak for svarene.

Jeg har ikke været ude og genfinde selve frøplanterne. Området er stort. Men i en mere tilgængelig del af kirkegården var der faktisk frugtsættende Blærenød i går.

Så vi må vel antage, at frøplanten på billede #2 er mindst et år gammel.

hilsen fra HENRY

Opvækst af tre ubekendte vedplanter fra Assistens på Nørrebro (Hej Anne Marie

Tak for svarene.

Jeg har ikke været ude og genfinde selve frøplanterne. Områd)
Foto: Assistens på Nørrebro i København, 27. okt. 2012
Klik på billedet for original størrelse (700 x 511)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#5 Kommentar postet d. 28-10-12 kl. 11:24. Emne: Opvækst af tre ubekendte vedplanter fra Assistens på Nørrebro
Jeg tror ikke at billede #0 er en Tjørn, fordi der er vinget bladstilk. Hvilken art af Tjørn må dog have det?

Den lille #1 har spredte blade og minder meget om arten Almindelig Hæg, som fandtes selvsået andetsteds på kirkegården, men som var noget forskellig i bladomrids. Mit bud er, at #1 måske kunne være en Prunus virginiana, altså arten Virginsk Hæg. Men den art har jeg ikke bemærket som dyrket i området.

Derimod tror jeg nok, at vi kan fastslå, at opvæksten #2 er en Staphylea pinnata, altså arten Almindelig Blærenød.

Ud fra reglen om, at Almindelig Blærenød er en haveplante, som er selvsået i en "have", så vil jeg ikke anmode om, at få den art oprettet på F&N. Altså på dette grundlag alene. Men såfremt man indfører andre regler for vedplanter, så kunne det måske komme på tale alligevel.

hilsen fra HENRY

Opvækst af tre ubekendte vedplanter fra Assistens på Nørrebro (Jeg tror ikke at billede #0 er en Tjørn, fordi der er vinget bladstilk. Hvilken art af Tjørn må dog )
Foto: Assistens på Nørrebro i København, 27. okt. 2012
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator