Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Erik Simonsen
Hvilken stor, hvid svamp? (Læst 2275 gange) Postet d. 22-10-12 kl. 07:59
20.12 2012 Høgsholt, voksede i nåleskov, gran, hat ca. 20 cm., stok 10-12 cm., føltes tør, duft af formuldet jord, ingen saft, ingen farveændring ved tryk, kødet hvidligt, lameller hvidlige. Hvad er det for en?

Venlig hilsen

Simon

Hvilken stor, hvid svamp? (20.12 2012 Høgsholt, voksede i nåleskov, gran, hat ca. 20 cm., stok 10-12 cm., føltes tør, duft af f)
Foto: Niels Erik Simonsen
Klik på billedet for original størrelse (680 x 680)
Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#1 Kommentar postet d. 22-10-12 kl. 07:59. Emne: Hvilken stor, hvid svamp?

Hvilken stor, hvid svamp? (#2)
Foto: Niels Erik Simonsen
Klik på billedet for original størrelse (680 x 680)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 22-10-12 kl. 08:45. Emne: Hvilken stor, hvid svamp?
Der findes en hvid varietet af Tåge-tragthat, som jeg ikke kender, men det kunne være en mulighed; en anden mulighed er slægten Tragtridderhat (Leucopaxillus), jeg tænker her på arten L. alboalutaceus, men den skal have mellugt og (bitter) melsmag; umiddelbart tror jeg mest på den første, men - - -

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 22-10-12 kl. 08:48. Emne: Hvilken stor, hvid svamp?
Hvis du har en god lup Simon så prøv at se efter om lamelæggen (kanten) er glat eller ej, og check meget gerne smagen

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1832)
#4 Svar postet d. 22-10-12 kl. 16:18. Emne: Hvilken stor, hvid svamp?
for mig en typisk Tåge-Tragthat - og hvis det ikke er den, trænger Felthåndbogen til en revision!

jeg har endda selv set den i Høgsholt Skov, da jeg i start-1980''erne fungiserede her

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#5 Kommentar postet d. 22-10-12 kl. 16:21. Emne: Hvilken stor, hvid svamp?
Hej, den har glat æg på lamellerne, dufter mest af champignon og smager stort set af ingenting. Jeg har taget den med hjem.

VH Simon

Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#6 Kommentar postet d. 22-10-12 kl. 16:43. Emne: Hvilken stor, hvid svamp?
Hej Henrik. Spændende at du kender skoven. Jeg har været inde og læse i Felthåndbogen samt set nogle fotos og du har da ret i at beskrivelsen passer fint på Tåge-Tragthat ligesom den Torbjørn først foreslog. Jeg har nu set den for anden gang og kan se at hatten faktisk er en anelse mørk på oversiden, så præcis beskrivelse er stadig alfa og omega.

VH Simon

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#7 Kommentar postet d. 22-10-12 kl. 16:55. Emne: Hvilken stor, hvid svamp?
hej Simon

afvent endelig Torbjørns kommentar/svar!

1980-fundene har jeg skrevet op et sted i rodet, men næppe nogle særligt spændende arter (hvis jeg finder mine notater fra dengang, vil jeg lade dig det vide) - skoven kan dog sagtens indeholde (flere) spændende arter, så fortsat god jagt!

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#8 Svar postet d. 22-10-12 kl. 17:06. Emne: Hvilken stor, hvid svamp?
Tak også for flere oplysninger, nu holder jeg på den hvidlige varietet af Tåge-tragthat (Clitocybe nebularis var. alba). den er sjælden, og jeg synes det var en god ide hvis du lagde den ind på svampeatlas, der er måske nogen som har feltkendskab til den.

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#9 Kommentar postet d. 22-10-12 kl. 17:52. Emne: Hvilken stor, hvid svamp?
Hej Torbjørn. Tak for svaret. Jeg prøver om jeg kan uploade den til Svampeatlas. Der står stadig en mindre udgave af den ude i granskoven.

VH Simon

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator