Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Troels Kornfelt
En champignon - men hvilken? (Læst 396 gange) Postet d. 22-10-12 kl. 08:15
Champignon-arterne er åbentbart ikke altid så lige til at artsbestemme. I hvert fald har jeg haft mit hyr med denne.

Kort suppl. beskrivelse:

Hat: 5-10 cm bred, lavt hvælvet (som ung) senere flad med central fordybning. Overfl.: tør, skællet. Farve:lys læderbrun - lidt mørkere midt på.

Stok: 3-6 cm høj; 1,5-2,5 cm i diam. Cylindr. m. fortykkelse over den tilspidsede stokbasis.Overfl.: glat (ingen fnug/skæl ved basis)med hudagtig hængende ring fra lamelsvøbet. Farve: hvidgrå over ringen, lys læderbrunt anløbende under denne.

Lameller: Fri, tætte, ugrenede, brunsorte. Sporekast: brunsort.

Kød: hvidt, gulfarves ved såring

Lugt: skraldespandssyrlig

Voksested: under tsuga

Den minder i udseende om A. depauperatus. Denne bliver dog svagt rødlig ved såring og har svag lugt. Jf.: file:///C:/Program%20Files/MycoKey/MycoKeyResources/pdf/FungaNordica/FungaNordica-Agaricus.pdf

Jeg glæder mig til at få sat navn på denne champignon.

Venligst

Troels

En champignon - men hvilken? (Champignon-arterne er åbentbart ikke altid så lige til at artsbestemme. I hvert fald har jeg haft mi)
Troels Kornfelt har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (768 x 432)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator