Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Maj-Britt Helge Larsen
Nybegynder i svampe (Læst 927 gange) Postet d. 22-10-12 kl. 10:58
Hvordan kommer jeg bedst i gang med at indsamle spiselige svampe?

Samlede en masse i går til identifikation, men det var ikke så let som jeg troede

Var helt sikker på jeg havde en Karl Johan med hjem, men er ikke sikker da hatten er vokset helt skæv.

Den jeg troede var en Prægtig Skørhat viste sig at være en Quelets Skørhat! Brændte på tungen ved smagning!

Jeg er dog helt sikker på, at jeg har fundet Honningsvamp - men har ikke rigtig lyst til at starte med at tilberede og spise en svamp som ikke er spiselig af alle!!!

Tror jeg vil gå efter Karl Johan, da jeg så flere i skoven.

Er der nogen der kan hjælpe mig på rette vej med gode råd?

Min mand og jeg vil rigtig gerne med andre erfarne svampejægere på svampejagt - vi bor mellem Næstved og Fuglebjerg.

Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(1126)
#1 Svar postet d. 22-10-12 kl. 11:07. Emne: Nybegynder i svampe
Prøv - se linket HER

Besvar | Kommentér

Jan Lyngby
#2 Kommentar postet d. 22-10-12 kl. 11:12. Emne: Nybegynder i svampe
Hej

I kan måske finde lidt hjælp på denne side - se linket HER

Mvh Jan

Besvar | Kommentér

Maj-Britt Helge Larsen
#3 Kommentar postet d. 22-10-12 kl. 11:19. Emne: Nybegynder i svampe
Tak Frank.

Men de har desværre ingen svampeture her omkring i år.

Besvar | Kommentér

Maj-Britt Helge Larsen
#4 Kommentar postet d. 22-10-12 kl. 11:28. Emne: Nybegynder i svampe
Hej Jan.

Tak for linket - men synes der er meget få indlæg i deres forum, så er bange for at jeg når at miste tålmodigheden hvis jeg skal vente en uge på måske at få svar.

Jeg tror at jeg/vi har brug for en kick-start - troede en bog var nok, men erfarede at de svampe jeg fandt var sværere at artsbestemme!

Det her forum på F&N er måske beregnet for erfarne svampekendere?

Besvar | Kommentér

Erik Rald
#5 Kommentar postet d. 22-10-12 kl. 11:28. Emne: Nybegynder i svampe
Næstved er ellers lidt af et svampecentrum, hvor kapaciteter som Ebbe Kristensen og Frede Scheye bor. Førstnævnte redigerer svampesiden.dk, som der linkes til ovenfor.

Det betyder ikke så meget, at hatten er lidt skæv, blot kendetegnene er til stede.

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3174)
#6 Svar postet d. 22-10-12 kl. 11:37. Emne: Nybegynder i svampe
Nej, det er for alle. Men der er heldigvis flere rigtig gode svampekendere. Så spørg løs, men helst med gode fotos af både over- og underside.

Ole

Besvar | Kommentér

Maj-Britt Helge Larsen
#7 Kommentar postet d. 22-10-12 kl. 11:39. Emne: Nybegynder i svampe
Tak Erik.

Og Jan - har kigget lidt mere på svampesiden.dk og selvom der er meget længere imellem indlæg på den side end der er her på siden, så er der alligevel hurtigt svar, så det er nok ikke så tosset endda

Og Erik, jeg kan jo prøve at fritte nogle af "kapaciteterne" for lidt lokal hjælp

Besvar | Kommentér

Maj-Britt Helge Larsen
#8 Kommentar postet d. 22-10-12 kl. 11:42. Emne: Nybegynder i svampe
Tak Ole.

Går en tur i skoven, med hunden, igen i dag og samler nogle flere af mine Karl Johan''er - Så sender jeg fotos

Besvar | Kommentér

Lise Madsen
#9 Kommentar postet d. 22-10-12 kl. 13:01. Emne: Nybegynder i svampe
Der ikke noget i vejen for at spørge på svampesiden om der ikke er en fra Næstved der vil gå en tur med jer, det er rart at vide med sikkerhed hvad man kommer på sin pande, og der er meget at lære .

vh Lise

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator