Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ella Margrethe Bang Harders
Hvilken plante har disse pletter på bladene? (Læst 808 gange) Postet d. 24-10-12 kl. 16:29
Fundet i haven i dag.

Vejle-Midtfyn

mvh

Ella Margrethe

Hvilken plante har disse pletter på bladene? (Fundet i haven i dag.

Vejle-Midtfyn

mvh

Ella Margrethe)
Ella Margrethe Bang Harders har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

#1 Kommentar postet d. 24-10-12 kl. 16:32. Emne: Hvilken plante har disse pletter på bladene?
Stænglen er nedliggende, men jeg har løftet den op for at fotografere den.

Ella Margrethe

Hvilken plante har disse pletter på bladene? (Stænglen er nedliggende, men jeg har løftet den op for at fotografere den.

Ella Margrethe)
Ella Margrethe Bang Harders har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Jørgen Christiansen

Svaraktivitet:

(887)
#2 Svar postet d. 24-10-12 kl. 19:36. Emne: Hvilken plante har disse pletter på bladene?
Hej

Planten ligner Almindelig brunelle. Pletterne på bladene ligner insektbid eller trykskader fordi der har været trådt på den

Mvh. Jørgen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kjeld Forsom

Svaraktivitet:

(1805)
#3 Svar postet d. 24-10-12 kl. 19:38. Emne: Hvilken plante har disse pletter på bladene?
Det er unge merianplanter. Formodentlig har du en voksenplante i nærheden.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

#4 Kommentar postet d. 25-10-12 kl. 09:56. Emne: Hvilken plante har disse pletter på bladene?
Tak for svarene begge to.

Kjeld - jeg tror du har ret i Merian.

Jeg har dem godt nok ikke i haven, men de kan vel være kommet med noget kompostjord, vi har hentet på genbrugsstationen.

mvh

Ella Margrethe

Besvar | Kommentér

Kjeld Forsom
#5 Kommentar postet d. 25-10-12 kl. 10:59. Emne: Hvilken plante har disse pletter på bladene?
har du prøvet at lugte til dem?

Besvar | Kommentér

#6 Kommentar postet d. 25-10-12 kl. 11:11. Emne: Hvilken plante har disse pletter på bladene?
Hej Kjeld.

Nu har jeg været ude og plukke et blad.

De lugter af et krydderi, men om det er Merian kan jeg ikke lige afgøre.

mvh

Ella Margrethe

Besvar | Kommentér

#7 Kommentar postet d. 25-10-12 kl. 11:15. Emne: Hvilken plante har disse pletter på bladene?
Hej igen.

Jeg synes duften minder mig lidt om Oregano.

mvh

Ella Margrethe

Besvar | Kommentér

Kjeld Forsom
#8 Kommentar postet d. 25-10-12 kl. 11:46. Emne: Hvilken plante har disse pletter på bladene?
måske er det oregano som er meget nært beslægtet med merian. jeg tror ikke det er nemt at adskille de to arter på det stadium du har dem på nu. Hvis det er noget der er kommet ind med havekompost er der sandsynlighed for at det er oregano i høj grad tilstede.

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#9 Kommentar postet d. 25-10-12 kl. 11:49. Emne: Hvilken plante har disse pletter på bladene?
Øh, er merian ikke på alle måder identisk med det, man kalder oreganum? Dvs. merian = oreganum = Origanum vulgare?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator