Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Martin
Hvilke støvbolde fra Melby Overdrev ? (Læst 1454 gange) Postet d. 24-10-12 kl. 20:32
Den første er jeg specielt interesseret i at få bestemt, da der en en bille som lever i denne støvbold. Omkring 3 cm bred.

V.h.

Ole

Hvilke støvbolde fra Melby Overdrev ? (Den første er jeg specielt interesseret i at få bestemt, da der en en bille som lever i denne støvbo)
Foto: Ole Martin. Melby Overdrev 24-10-2012
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 667)
Besvar | Kommentér

Ole Martin
#1 Kommentar postet d. 24-10-12 kl. 20:34. Emne: Hvilke støvbolde fra Melby Overdrev ?
Denne gennemskårede støvbold er noget større, omkring 5 cm bred.

Hvilke støvbolde fra Melby Overdrev ? (Denne gennemskårede støvbold er noget større, omkring 5 cm bred.)
Besvar | Kommentér

Ole Martin
#2 Kommentar postet d. 24-10-12 kl. 20:37. Emne: Hvilke støvbolde fra Melby Overdrev ?
Den sidste er endnu større. Omkring 8 cm bred.

Hvilke støvbolde fra Melby Overdrev ? (Den sidste er endnu større. Omkring 8 cm bred.)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 24-10-12 kl. 20:46. Emne: Hvilke støvbolde fra Melby Overdrev ?
Jeg har intet brugbart svar, men vil tro at den første er ved at være moden, og måske kan bestemmes mikroskopisk (helst via svampeatlas, hvor Thomas Læssøe sidder med mest ekspertise her). Har du nogen mulighed for at følge de øvrige. Generelt tror jeg at støvboldinteresserede vil have meget glæde af at markere unge støvbolde og følge deres udvikling. Det drilagtige ved bestemmelsen af mange arter af støvbolde er at både uudviklede og ældre eks. er nødvendige for bestemmelse, men at de alt for ofte ikke er til stede samtidigt.

Det sidste år er støvboldbestemmelse på en gang blevet endnu vanskeligere og endnu lettere, da der er beskrevet flere nye arter fra Skandinavien. De er med i den nye udgave af Funga Nordica (2), men de nye og flere af de gamle kræver mikroskopi for at blive bestemte.

vh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator