Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Stine Wagner
Hvilken Mælkehat ? (Læst 408 gange) Postet d. 24-10-12 kl. 21:52
Jeg har fundet disse mælkehatte idag d.24-10-2012 i Slagelse Lystskov, blandet skov, hovedsagligt gran, birk og bøg. De voksede ved mosset jord og råddent træ,nær nogle graner, men det var i et skovbryn og der var derfor blandet træsorter omkranset. Jeg har desværre ikke fået taget et ordentligt billede af der hvor de groede. Men de "bløder" helt tydeligt mælk og dette rødmer ikke. De dufter dejligt af svamp og har en meget neutral smag uden noget der brænder.

Hvilken Mælkehat ? (Jeg har fundet disse mælkehatte idag d.24-10-2012 i Slagelse Lystskov, blandet skov, hovedsagligt gr)
Foto: Hvilken mælkehat ?
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#1 Svar postet d. 24-10-12 kl. 23:39. Emne: Hvilken Mælkehat ?
Der er ingen grund til at brede alle svampene ud og tage et billede på lang afstand. Hellere et billede meget tæt på, hvor vi ser hattens farve, lamellernes farve og mælkens farve.

Formodentlig Rynket Mælkehat. Kendes på, at hatmidten bliver rynket, når svampen tørrer ud, så lad den det.

Besvar | Kommentér

Stine Wagner
#2 Kommentar postet d. 25-10-12 kl. 10:27. Emne: Hvilken Mælkehat ?
Tusind tak for svar. Mælken var fløde/mælkefarvet og som beskrevet rødmede den ikke. Mit kamera er ikke så stabilt og det er derfor svært at tage billeder tæt på men jeg skal forsøge at optimere kvaliteten af fremtidige billeder. Jeg vil lade den tørre og vende tilbage. MVH

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#3 Kommentar postet d. 25-10-12 kl. 11:01. Emne: Hvilken Mælkehat ?
Hej Stine.

Nu ved jeg ikke, hvilket slags kamera du bruger, men de fleste kameraer har en macro funktion (Ikonet er oftest en blomst) - Selv de nyere telefoner har den funktion, som gør billederne skarper, når de tages tættere på

Jeg ved ikke om du har forsøgt med det, men ellers var det en mullighed

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Stine Wagner
#4 Kommentar postet d. 25-10-12 kl. 22:39. Emne: Hvilken Mælkehat ?
Prøvede Makro, men det fungerede ikke hjemme i stuen... Jeg har ikke nget ordentligt billede fra turen da det var super dårligt vejr og lysforhold og netop når man bruger Makro er det ivhertfald med mit kamera, nærmest nødvendigt med stativ eller at jeg stiller det på jorden og det blev ikke godt i forhold til netop disse mælkehatte. Har endnu ikke haft tid til at lege med opløsning osv..

Men tusind tak for tip. MVH

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator