Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Leif Knudsen
Er dette Grædende Mørkehat ? (Læst 541 gange) Postet d. 25-10-12 kl. 19:50
18-10-2012. Ravnsholte skov under løvtræer. Hat ca. 3-6 cm. Tør, fibret/skællet.

Svag duft. Her tre billeder.

Er dette Grædende Mørkehat ? (18-10-2012. Ravnsholte skov under løvtræer. Hat ca. 3-6 cm. Tør, fibret/skællet.
Svag duft. Her tre)
Foto: Leif Knudsen
Besvar | Kommentér

Leif Knudsen
#1 Kommentar postet d. 25-10-12 kl. 19:50. Emne: Er dette Grædende Mørkehat ?
# 2

Er dette Grædende Mørkehat ? (# 2)
Besvar | Kommentér

Leif Knudsen
#2 Kommentar postet d. 25-10-12 kl. 19:51. Emne: Er dette Grædende Mørkehat ?
# 3

Er dette Grædende Mørkehat ? (# 3)
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#3 Svar postet d. 25-10-12 kl. 20:00. Emne: Er dette Grædende Mørkehat ?
Ja, lige præcist Leif

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Leif Knudsen
#4 Kommentar postet d. 25-10-12 kl. 20:16. Emne: Er dette Grædende Mørkehat ?
Tak for bekræftelsen Thomas.

Jeg havde i går skimmet Vesterholt for at finde noget der lignede - uden held. Da jeg nu sad og syslede med den Alm, Gulhat, du netop også har besvaret, opdagede jeg at V. tilfældigvis lå opslået på Grædende M. foran mig. Hvor heldig kan man være?

Men for en sikkerheds skyld så...

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#5 Kommentar postet d. 25-10-12 kl. 20:26. Emne: Er dette Grædende Mørkehat ?
Jeg undlod at reagere i første omgang fordi jeg nærmest tænkte på Ildhåret Mørkhat (Lacrymaria pyrotricha)

- se linket HER

Jeg er dog ikke sikker.

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#6 Svar postet d. 25-10-12 kl. 20:51. Emne: Er dette Grædende Mørkehat ?
Ja ildhåret kunne det måske ligne, havde en med ind til bestemmelses aften i september, den var mere langhåret.

Boertmann sagde grædende og Læssøe godkendte som ildhåret mørkhat efter at have haft luppen på de lange hår i hatranden.

Jeg forstod på dem at der ikke var nogen mikroskopiske forskelle og at de ikke mente det var en god art. Så måske en sammenlægning kommer på tale over tid ?

Så har overvejet problematikken omkring ildhåret/grædende en del den sidste måned tid. Havde desuden denne tråd i frisk erindring da jeg skrev grædende. - se linket HER

Men det er ikke let for hvor Evas billeder er for lyse, virker Lief´s til at være lidt for farvemættede, dette var også med i mine overvejelser før mit svar.

Men hvis du syntes den er nærmest ildhåret er det ok for mig.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 25-10-12 kl. 21:00. Emne: Er dette Grædende Mørkehat ?
Jeg er i tvivl og kender ikke Ildhåret særlig godt, den tråd du henviser til er derimod en klar Grædende. Skal vi stole på hovedpunktet i nøglen (kan vi andet?) så må jeg havne i Ildhåret. Lad os endelig afvente flere bud, det haster ikke

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#8 Kommentar postet d. 25-10-12 kl. 21:25. Emne: Er dette Grædende Mørkehat ?
- se linket HER

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#9 Svar postet d. 25-10-12 kl. 21:33. Emne: Er dette Grædende Mørkehat ?
OK, Leif har du nogen mulighed for at tørre et eks. og sende mig det, adressen står under min profil - jeg vil godt have luppen på svampen! Så må vi tage den derfra, med mindre andre har noget mere afgørende at bidrage med

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator