Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Martin
Frynset skjoldbæger ? (Læst 464 gange) Postet d. 26-10-12 kl. 20:46
Set i dag på strandeng udfor Jægerspris Nordskov på mudret jordbund. De største svampe omkring 1 cm brede.

V.h.

Ole

Frynset skjoldbæger ? (Set i dag på strandeng udfor Jægerspris Nordskov på mudret jordbund. De største svampe omkring 1 cm )
Foto: Ole Martin. Jægerspris Nordskov 26-10-2012
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 667)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#1 Svar postet d. 26-10-12 kl. 20:56. Emne: Frynset skjoldbæger ?
Hej Ole

Det er en Skjoldbæger-art, men ikke Frynset på grund af de korte randhår og fordi den er jordboende, der er mange forskellige, men du kan altid kalde den ubestemt Skjoldbæger (sidste findes på F&N). Vh Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#2 Kommentar postet d. 26-10-12 kl. 21:01. Emne: Frynset skjoldbæger ?
Tak Torbjørn.

Jeg er nu ikke meget for at lægge ubestemte observationer i naturbasen, men gør det nok alligevel.

V.h.

Ole

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#3 Kommentar postet d. 28-10-12 kl. 08:23. Emne: Frynset skjoldbæger ?
Jeg har set fotos af en lignende svamp, som kaldes Møgbæger.

Mine svampe kunne være knyttet til kokasser, da der er meget kvæg på lokaliteten. Kunne det være denne art ?

V.h.

Ole

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#4 Svar postet d. 28-10-12 kl. 08:56. Emne: Frynset skjoldbæger ?
Jeg har intet sikkert svar. En forskel imellem de to slægter er at Skjoldbæger har sorte randhpår, slægten Cheilymenia farveløse til brune hår. Hvis den vokser på gødning er det næppe en Skjoldbæger men kunne godt være Cheilymenia (afhængig af den reelle hårfarve). jJeg er med andre ord ikke sikker mere ud fra dit foto, mikroskopisk vil det være noget lettere at afgøre om det er den ene, eller den anden slægt Torbjørn

Ps. prøv evt. at lægge den på svampeatlas, det vil muligvis hjælpe!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#5 Kommentar postet d. 28-10-12 kl. 09:06. Emne: Frynset skjoldbæger ?
Tak igen Torbjørn.

V.h.

Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator