Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan Larsen
Kommentar til Kommentar til Otteradet Ulvefod (Læst 1460 gange) Postet d. 30-10-12 kl. 13:00
Kære venner

Jeg har nok været lidt for hurtigt ude.

MEN - jeg mener stadig at der er Otteradet Ulvefod på billedet.

På vedlagte kopi af det oprindelige

foto har jeg med rødt indtegnet de

planter,som jeg mener er Otteradet Ulvefod - formentlig 2 velvoksne planter.

I baggrunden står Femradet Ulvefod.

Med venlig hilsen

Jan Larsen

Kommentar til Kommentar til Otteradet Ulvefod (Kære venner

Jeg har nok været lidt for hurtigt ude.
MEN - jeg mener stadig at der er Otteradet U)
Jan Larsen har vedhæftet dette billede
Kommentér

John Holst
#1 Kommentar postet d. 30-10-12 kl. 14:59. Emne: Kommentar til Kommentar til Otteradet Ulvefod
Tak til Jan for at præcisere. Dette passer i hvert fald fint med, at Benjamin Ølgaard klart og tydeligt ser Femradet Ulvefod ude til venstre i billedet.

Hilsen

John

Kommentér

Einar Flensted-Jensen
#2 Kommentar postet d. 30-10-12 kl. 22:05. Emne: Kommentar til Kommentar til Otteradet Ulvefod
Hej Jan

Fra Store Vildmose har jeg god erfaring med begge arter, som jeg regelmæssig ser i pæne antal.

På dit billede ser jeg kun Femradet Ulvefod.

Otteradet Ulvefod har bladene placeret langt tættere og bladene er bredere ind mod stænglen, og jeg tror altid der kan findes yngleknopper mellem bladene. Væksen er også mere opret for den Otteradet.

Her en Otteradet fra Store Vildmose.

Kommentar til Kommentar til Otteradet Ulvefod (Hej Jan

Fra Store Vildmose har jeg god erfaring med begge arter, som jeg regelmæssig ser i pæne a)
Einar Flensted-Jensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 831)
Kommentér

Hans Øllgaard
#3 Kommentar postet d. 30-10-12 kl. 22:30. Emne: Kommentar til Kommentar til Otteradet Ulvefod
Jeg synes, at det ser ud til at være samme art det hele. Lige til højre for din markering står et vissent 5-radet skud rigtig typisk formet. Helt ovre ved venstre kant ca. 2/3 oppe står et skud, der er formet helt som dine indrammede.

Nu rykker man jo ikke Ulvefod op, men jeg er ret sikker på, at om du lirkede lidt ned i rodhøjde, så ville du finde, at de kraftige, indrammede skud hænger sammen i en fælles krybende stængel. Prøv det, hvis du tager en tur derud igen.

Hilsen, Hans

Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#4 Kommentar postet d. 30-10-12 kl. 23:23. Emne: Kommentar til Kommentar til Otteradet Ulvefod
Som jeg ser det, kunne det tyde på to kloner af Femradet, idet topskuddene på de skud der ses på billedet, synes at være i to lidt forskellige udviklingstrin. Den ene klon er den der er indkredset af den røde streg.

Jeg har ikke kæmpe, men dog nogen erfaring med at se på Ulvefodsplanter, og kan bare sletikke se, at der kan være tale om Otteradet.

Jeg er klar til at lære nyt, men lytter mest til de meget erfarne "botanikkere", såsom Øllgaard og Øllgaard, m.fl.

Kan Otteradet se "så Femradet ud"????

That''s the question!

/LJ

Kommentér

Per Taudal Poulsen
#5 Kommentar postet d. 30-10-12 kl. 23:42. Emne: Kommentar til Kommentar til Otteradet Ulvefod
Jeg lader ikke min "barndoms lærdom" rokkes -

Som Lars Jørgen og Einar og Hans og lillebroder

Der er ingen Otteradet Ulvefod på det billede 1, men Einars...: Det er en Otteradet !!

Mvh.

Per

Kommentér

John Holst
#6 Kommentar postet d. 31-10-12 kl. 00:04. Emne: Kommentar til Kommentar til Otteradet Ulvefod
Ja, jeg kender jo kun Otteradet Ulvefod fra Finland, Sverige og Norge, - og Femradet fra ditto samt Danmark. Jeg tænkte: "Alt er Femradet Ulvefod!", da jeg så billedet, fordi det er den habitus, som jeg kender hos Femradet Ulvefod. Men det er jo bare min mavefornemmelse.

Det er dog mærkeligt, at der stadig står Otteradet Ulvefod - se linket HER - et godt stykke tid efter, Benjamin Ølgaard første gang gjorde opmærksom på billedet. Jeg har tolket det sådan, at en eller anden kompetent botanisk kvalitetsstempler også ser noget Otteradet Ulvefod på billedet.

Jeg mangler dog stadig - både i denne tråd og i billedekommentartråden - en rent naturvidenskabelig argumenterende tilgang til problematikken, der præcist forklarer, hvilke artskarakteristika som godtgør, at der findes Otteradet Ulvefod i billedet.

Hvis denne argumentation stadig udebliver, synes jeg, at man bør fjerne kvalitetssikringen, så billedet kan henføres til Femradet Ulvefod. Ellers giver kvalitetssikringsstempelet ikke så meget mening, synes jeg.

Hilsen

John

Kommentér

Per Taudal Poulsen
#7 Kommentar postet d. 31-10-12 kl. 00:18. Emne: Kommentar til Kommentar til Otteradet Ulvefod
-John

Kommentér

Henry Nielsen
#8 Kommentar postet d. 31-10-12 kl. 05:43. Emne: Kommentar til Kommentar til Otteradet Ulvefod
Nyt problem!

Einars Ulvefod #2 fra Store Vildmose synes jeg ikke ligner den normale udgave af Otteradet U. Der er vist noget med en nordlig underart, som er meget sjælden i Danmark?

Det gamle problem tør jeg ikke byde ind på, uden bog. Det er et flot billede af noget kraftig ulvefod, som godt kunne være af samme art - altsammen.

hilsen fra HENRY

Kommentér

Einar Flensted-Jensen
#9 Kommentar postet d. 31-10-12 kl. 09:01. Emne: Kommentar til Kommentar til Otteradet Ulvefod
Hej Henry

Det lyder som et interessant problem.

Som nævnt er planten fra Store Vildmose hvor jeg kun har fundet den på arealer hvor der tidligere har været afgravet Sphagnum og så efterfølgende har fået lov til at ligge uudnyttet i en årrække. Planterne gror således i ren sphagnum, hvilket måske kan påvirke væksten.

Jeg kender også planten fra Jyske Ås hvor jeg har fundet en gruppe meget gamle planter, og fra Fosdal-området samt et enkelt fund på vejskrænt mellem Østervrå og Gærum.

Hvordan kommer vi videre med bestemmelsen? Jeg har en del billeder, men Otteradet Ulvefod er så talrig i området at det også kan forsvares at tage belæg hvis det kan hjælpe.

Som det ses nedenfor har nogle af planterne en form som leder tanken hen på ssp. arctica.

Måske jeg bør lave en ny tråd.

Kommentar til Kommentar til Otteradet Ulvefod (Hej Henry

Det lyder som et interessant problem.

Som nævnt er planten fra Store Vildmose hvor j)
Einar Flensted-Jensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 760)
Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator