Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
8. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Artsoprettelse og -redigering -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gert S Laursen
Tulipantræer, ( Liriodendron tulipifera ) (Læst 4281 gange) Postet d. 31-10-12 kl. 07:30
Vil gerne have oprettet Tulipantræ, ( Liriodendron tulipifera )

Ikke indentisk med den som dyrkes i haverne.

Tulipantræet hører hjemme i det nord­østlige Nordamerika, hvor man har målt indtil 60 m høje træer. Så store bliver de ikke herhjemme; men med sin 10-25 m''s højde er træet dog for voldsomt til småhaver; derimod er det et glimrende skovtræ og parktræ. Slægtsnavnet Liriodendron stammer fra græsk leirion = lilje og dendron = træ efter blomsterformen; men blomsterne ligner nu snarere tulipaner, og derfor er det danske navn bedre. Træet har en gennemgående stamme med keglefor­met krone og lysegrå bark med et fint mønster af lange barkstriber. Bladet er flerlappet og kan minde om et ahorn­blad, hvis midterste spids er klippet af; om efteråret får løvet en smuk, gul høstfarve.

Blomsterne kommer frem fra maj til juli, delvis skjult af løvet og så højt oppe i trækronen, at de er vanskelige at få øje på. Bægerbladene er grønlig­hvide, kronbladene grønliggule med en orange plet ved basis og med orange striber på indersiden. Frugtstanden har form som en kogle og giver træet et festligt udseende efter løvfald.

Mvh; Gert

Besvar | Kommentér

Erik Rald
#1 Kommentar postet d. 31-10-12 kl. 17:11. Emne: Tulipantræer, ( Liriodendron tulipifera )
Måske er planten opkaldt efter bladformen?

Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(5)
#2 Svar postet d. 31-10-12 kl. 17:41. Emne: Tulipantræer, ( Liriodendron tulipifera )
Hej Gert. Den dyrkes også i større haver herhjemme, men kan den virkelig frøformere sig herhjemme. Jeg har aldrig set det. Vi havde store blomstrende træer i Gråsten slotshave, men aldrig nogen der spirede

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(1548)
#3 Svar postet d. 31-10-12 kl. 18:33. Emne: Tulipantræer, ( Liriodendron tulipifera )
Gert, træet udplantes i haver og parker og skal ikke obses herfra, selvom der kan konstateres opvækst fra disse på stedet. Skulle du finde opvækst uden for disse, altså i "naturen", er det en anden sag. Så med mindre du kan det, desværre.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen
#4 Kommentar postet d. 31-10-12 kl. 19:41. Emne: Tulipantræer, ( Liriodendron tulipifera )
Jeg har i mange år undersøgt træets kogler i håb om at finde spiringsdygtigt frø, men det er aldrig lykkedes endnu i DK.

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(1548)
#5 Svar postet d. 31-10-12 kl. 20:48. Emne: Tulipantræer, ( Liriodendron tulipifera )
Tak, Anne Marie. Så indtil videre kan træet ikke obses.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gert S Laursen
#6 Kommentar postet d. 01-11-12 kl. 06:38. Emne: Tulipantræer, ( Liriodendron tulipifera )
Hej Alle

Det var da ærgelig, for jeg har fundet 2 i Linå Vesterskov, Silkeborg og har læst de blev udplantet som forsøg som skovtræ for mange år siden. Det blev så ved det. Var lige forbi forleden og så at de havde sendt skud og der var kommet nye træer i 5-7 meters højde, måske var det rodskud. De vokne var over 20 m høje.

Mvh; Gert

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(1548)
#7 Svar postet d. 01-11-12 kl. 09:46. Emne: Tulipantræer, ( Liriodendron tulipifera )
Rodskud kan være en mulighed, Gert, men jeg må bede om god dokumentation.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen
#8 Kommentar postet d. 01-11-12 kl. 10:00. Emne: Tulipantræer, ( Liriodendron tulipifera )
Hej Gert

Prøv at kontakte Dendrologisk Forening - se linket HER

og spørg om de har kendskab til at træet kan sætte rodskud på den lokalitet.

Det kunne være meget interessant, da de normalt kun kan formeres ved dyrt indkøbte frø.

Kasseren i foreningen er skovfoged i Silkeborg. Måske han ved noget.

Hilsen

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#9 Kommentar postet d. 01-11-12 kl. 10:29. Emne: Tulipantræer, ( Liriodendron tulipifera )
Min kære seminariekammerat Arne Für Jørgensen skænkede i taknemmelighed over et tredagesbesøg i sommers parcellen i Øksedal et Tulipantræ. Vi var hos købmand/blomsterhandler Anton i Barmer, hvor Für så et par stykker -1½ meters højde. 100 kr pr stk !Jeg havde intet kendskab til træet og troede, det var en "magnolia", han ville skænke.

Vi har jo god plads herude, så nederst i plænen står nu et flot Tulipantræ med særprægede blade -

men det bliver nok ikke i min tid, der indrapporteres Tulipantræer fra Øksedal.... vi nøjes med Papegøje-Vokshatte som "eksotisk indslag" ...

Hilsen fra

Per

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator