Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anders Brinkmann
Bestemmelse af flyvende småfugle (Læst 737 gange) Postet d. 02-11-12 kl. 17:32
Hej!

Jeg vil rigtig gerne lære at genkende småfugle i luften - alt fra siskener over mejser til finker og spurve m.fl. Da jeg ofte synes, at fuglene blot bliver til silhuetter på den klare himmel, har jeg har forsøgt at lære nogle af de hyppigst forekommende fuglestemmer. Men jeg synes ikke altid det, der kommer ud af højtaleren stemmer overens med de kald, jeg hører i naturen.

Derfor kunne jeg godt bruge nogle gode råd til hvordan man genkender flyvende småfugle - om det så er på lyden eller teknikker med kikkert og kamera. Bare grundlæggende hvordan jeg skal gribe det an for at få det bedste udbytte. Hvad gør I? Og hvad lægger I særligt mærke til?

Vh. Anders

Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(3679)
#1 Svar postet d. 02-11-12 kl. 18:26. Emne: Bestemmelse af flyvende småfugle
Lær stemmerne at kende, det er den bedste måde, at genkende småfuglene på!

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(998)
#2 Svar postet d. 02-11-12 kl. 18:26. Emne: Bestemmelse af flyvende småfugle
Hvis du er vedholdende og stålsat skal du prøve flere forskellige ting.

Det er meget lærerigt at bruge nogle dage på træklokaliteter hvor der er erfarne ornitologer. De er ikke alle sammen lige snaksalige, men der er som regel altid nogle, der gerne vil lære fra sig. Det lønner sig at tage initiativ og selv spørge "hvad var det?" og "hvordan kan du høre det?". Du vil hurtigt høre de almindelige arter en masse gange, og kan så gøre dig fortrolig med dem.

Når du er fortrolig med dem kan du begynde at sammenligne deres flugt og form og få en ide om det er pibere, finker, eller værlinger inden du hører kaldet. Du burde relativt hurtigt kunne skelne bogfinker, kvækerfinker, gråsisken, tornirisk, bjergirisk, sjagger, vindrossel, sangdrossel, engpiber, skovpiber, blåmejse, musvit, halemejse, og sanglærke, ud fra kald og flugtform.

Det er en god ide at starte med det samme. Du kan stille og roligt gnave dig ind på arterne over vinteren. Så er du klar til foråret!

VH Jan.

Men der er ingen lette løsninger - kun hårdt arbejde.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anders Brinkmann
#3 Kommentar postet d. 02-11-12 kl. 19:17. Emne: Bestemmelse af flyvende småfugle
Super! Tak for svarene!

Det er godt at få bekræftet, at man er på rette spor. En del af efteråret har jeg brugt på Normandshage sammen med nogle erfarne ornitologer - både på kratlusk og overflyvene fugle.

Og fuglestemmerne vil jeg da bare "kæmpe" videre med - men det er godt lige at få sat nogle konkrete arter på.

Alt i alt ser det ud til, at jeg allerede gør det rette - om end det er hårdt arbejde, som du siger, Jan. Men ellers ville det nok heller ikke være skægt!

Vh. Anders

Besvar | Kommentér

Anders Brinkmann
#4 Kommentar postet d. 03-11-12 kl. 20:59. Emne: Bestemmelse af flyvende småfugle
Lige et bonusspørgsmål: Hvis man nu vil forberede sig på fuglestemmerne inden man tager i felten, skal man så lytte på/læse under fuglenes "kald"? Det er det jeg har gjort indtil nu, men jeg kom til at tænke på, at sanglærken vel SYNGER når den flyver - men den er måske bare en ener?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator