Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

John Holst
Skal vi obse af gamle træer? (Læst 1287 gange) Postet d. 04-11-12 kl. 01:18
Gamle træer er et levested for blandt andet mange insekter, mosser, laver og svampe.

Det kunne være fint, hvis man kunne finde en eller anden måde at obse disse på F&N.

De burde på en eller anden måde obses i deres helt egen kategori. Hundredeårige allétræer, en gammel Sølv-Poppel ved en gårdsplads, en tudsegammel overstander i en skovbeplantning, en hul tusindårig eg dybt inde i skoven, og så videre. Alle træer, der ikke skal obses, da de er plantede, men også træer, hvis korpus i sig selv udgør et økosystem.

Er der nogen, som har et godt forslag til, hvordan vi kan obse dem inde for de nuværende F&N-rammer? Jeg kan ikke lige komme på en ide, men jeg synes, at disse gamle kæmper bør obses alene, fordi de er en markant del af den danske natur.

En sidegevinst vil være, at insektfolk, der leder efter hule ege, svampefolk, der leder efter gamle træer af en bestemt art etc., her vil få en database at arbejde ud fra.

Hilsen

John

Kommentér

John Holst
#1 Kommentar postet d. 04-11-12 kl. 01:22. Emne: Skal vi obse af gamle træer?
Jeg ved ikke lige, hvor det der "af" i tråd-overskriften kom fra.

Kommentér

Henrik Dissing
#2 Kommentar postet d. 04-11-12 kl. 02:28. Emne: Skal vi obse af gamle træer?
Som udgangspunkt synes jeg, det kunne være en god ide.

Der er ikke mange gode grunde til, ikke at kunne indtaste så meget som muligt.

Hvis altså de mange data i databasen er fornuftigt struktureret. Er de ikke det, så bliver mange data hurtigt til ''dataforurening''.

Det er dog primært et spørgsmål om programmering og databasedesign - og det er der sikkert kloge folk, som har forstand på!

Noget andet er, at indtastning af et gammelt træ, ikke primært fordi det er et træ, men fordi det er en biotop, rejser spørgsmålet: Hvorfor kun denne ene slags biotop?

Personligt kunne jeg da godt tænke mig en oversigt over, hvor der findes vandhuller i et område. Søer og vandløb kan man ofte finde på et kort, men f.eks. mindre vådområder og vandhuller er ikke altid registreret som sådan og indtegnet på kort.

Så det ville være rart for guldsmedejægere at have en database over den slags.

Og vil man gerne finde Gærdesmutter, så ville det være rart at have en database, hvor man kunne se, hvor der findes den slags skov, som Gærdesmutter godt kan lide.

Så det kan hurtigt gribe om sig!

Min umiddelbare tanke er, om ikke galleriet kan opfylde formålet?

Her er der allerede mulighed for at vise fotos fra lokaliteterne, og "Formålet her er at vise hvordan landskaberne og dets omgivelser ser ud", som det bliver beskrevet om gallerierne.

Hvis man - når man uploader et lokalitetsfoto - havde mulighed for at vælge, hvilken ''biotoptype'' fotoet viser, og efterfølgende kunne søge fotos frem af f.eks. biotoptypen ''gamle træer'' i et bestemt område, så var man da nået et stykke.

Og samtidig har man holdt biotopobservationer adskilt fra artsobservationer.

Hvordan så lige forskellige ''biotoptyper'' skal defineres og kategoriseres skal jeg ikke gøre mig klog på - men det kan vel lade sig gøre.

Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 Kommentar postet d. 04-11-12 kl. 08:10. Emne: Skal vi obse af gamle træer?
I DN-Albertslund forsøgte vi os for et par år siden med en registrering af usædvanlige træer, hvor kriterierne, der skulle opfyldes, var et af følgende: alder (>100 år), højde, omkreds, sjældenhed. - Vi løb hurtigt ind i ressourceprobemer, fordi der selv i en ret ung kommune som vores står talrige store, gamle og bemærkelsesværdige træer, f.eks. ved gamle gårde, landsbyer og historiske bygninger.

Der skal nok være nogle ret skrappe kriterier. Man kunne udvælge nogle kriterier:

Alder, omkreds, højde, forekomst af rødlistearter af insekter, svampe o.s.v. - Alt det kan diskuteres. Man kunne også sammensætte en artsliste på ca. 100 arter træboende svampe,laver, insekter og måske hulerugende fugle - og så kontruere et eller andet pointsystem, der gik op til 100 point som det værdifuldeste.

Men konceptet passer ikke rigtigt ind i FoN-egisteringerne, som er baseret på rent objektive kriterier, d.v.s. forkomster af konkrete enkeltarter. - Og sæt nu, at Kongeegen i Jægerspris Nordskov, eller Ulvedalsegen i Jægersborg Dyrehave, ikke fik særlig mange point, så havde vi et forklaringsproblem.

Jeg synes da, man skal gøre forsøget, men registreringen skal være selvstændig og ikke baseret på FoNs artssystem.

Det knytter også an til begreber som veterantræer, naturskov m.v. - som er udmærket behandlet i det udmærkede værk Naturen i Danmark, især bindet om skovene.

Jeg mener det er et godt projekt at få foretaget en registrering af gamle og på andre måder bemærkelsesværdige træer. Vi må så se at blive enige om nogle kriterier.

Men

Kommentér

Henry Nielsen
#4 Kommentar postet d. 04-11-12 kl. 08:24. Emne: Skal vi obse af gamle træer?
Lige i farten

Dansk Dendrologisk Forening ER IGANG!

Man har begyndt på et register over bemærkelsesværdige træer overalt i Danmark.

Og det hvadenten disse træer skal regnes for noget natur eller ej.

- se linket HER

Kunne man mon forestille sig et samarbejde???

hilsen fra HENRY

Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 Kommentar postet d. 04-11-12 kl. 08:37. Emne: Skal vi obse af gamle træer?
Det ser fornuftigt ud, Henry. Dendrologisk Forenings registrering er spændende, men ser ikke ud til at gå særligt meget i dybden med biodiversitets-aspektet.

I vores koncept skal hovedvægten vel ligge på biodiversitet og systematik. Alle de kulturhistoriske aspekter er vigtige og spændende, men hører ligesom hjemme i et lidt andet koncept end Fugleognaturs.

Så et samarbejde med Dendrologisk Forening er oplagt. Vores bidrag kan være, at vi tilføjer et uddybende biodiversitetsaspekt.

Kriterierne kan vi jo diskutere længe, men nok noget med forekomst af sjældne svampe, laver, mosser, insekter o.s.v.

Hvordan kommer vi videre.

Kommentér

Per Taudal Poulsen
#6 Kommentar postet d. 04-11-12 kl. 10:25. Emne: Skal vi obse af gamle træer?
-det er meget spændende, John !!

- her et billede med Kongeellen i baggrunden.

Herligt sammentræf -og nu har Anne Marie minsandten fundet en

sjælden svamp på ellekoglebilledet

-mit minisamfund er yderkanten af Lundbæk Skræntskov ude nær Sebbersunddæmningen -

en skovbæk løber igennem -et par huller er fyldt med Dynd-Padderokker -

To minutters kørsel fra Nibe-Løgstørlandevejen -

-det område jeg har set, svarer vel til en lille parcelhusgrund -her er stof til mange liv -

Gad vide, hvem og hvornår der har plantet de El, Bøg og Eg ????

Skal vi obse af gamle træer? (-det er meget spændende, John !!
(y)
- her et billede med <b> Kongeellen</b> i baggrunden.
Herlig)
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (730 x 410)
Kommentér

Per Taudal Poulsen
#7 Kommentar postet d. 04-11-12 kl. 10:26. Emne: Skal vi obse af gamle træer?
- se linket HER

Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen
#8 Kommentar postet d. 04-11-12 kl. 10:33. Emne: Skal vi obse af gamle træer?
Foreningen er gammel og trænger i den grad til nye indput, så den kan komme på højde med nutidens natursyn. Men vi skal jo ikke glemme vores kulturarv indenfor skovvæsnet med forsøgsplantninger,pionerplantninger og forskning.

Det er måske ikke et oplagt emne på FoN, men er dog en del af landskabet som kæmpehøje,stendiger,tørvegrave og nu også grusgrave.

Desværre er en stor del af medlemmerne i foreningen ikke på nettet.

Jeg håber på et frugtbart samarbejde, så vi kan få registreret de gamle kæmper i landet inden motorsaven finder dem.

Anne Marie

Kommentér

John Holst
#9 Kommentar postet d. 04-11-12 kl. 12:36. Emne: Skal vi obse af gamle træer?
Lad de mange gode input fortsætte!

Jeg er jobmæssigt hængt meget op en god uges tid frem, men vil derefter vende tilbage og forsøge at samle op på spørgsmål, forslag og alskens input.

Jeg ønsker, at disse træer kan obses, så de er lette at finde.

Jeg ønsker, at de er lette at obse (enkle, kortfattede regler).

Jeg ønsker, at det er let for F&Ns artskoordinatorer at administrere obsningen.

Jeg ønsker, at det kan sættes i værk inden for de software-rammer, som F&N har p.t.

Jeg kunne også godt ønske, at man let kunne finde (og obse) alle de organismer, der lever på en obset olding, men her går mine ønsker nok for vidt?

- - - - - - -

Jeg kan ikke lade være med at komme med enkelt historie om gamle træers "hemmeligheder" fra det virkelige her.

For mange år siden tilbage i de tidlige 90ere var der på foranledning af Naturovervågningskontorets chef, Peder Agger, indlogeret to drenge, som snart skulle påbegynde deres biologistudium, på min arbejdsplads ved Kongskilde.

Hver dag gik de ned i Suserup Skov. Først brugte de måneder på at markere skoven op i 50 x 50 meterfelter med fire træpæle for hvert felt. Derefter brugte de endnu flere måneder (over flere år) på at måle samtlige træer i skoven op.

Opmålingerne indebar ikke kun højde og stammediameter, men også noter om de svampe og fugle, der boede i hvert træ.

På dette tidspunkt vidste mykologerne godt, at skoven rummede sjældne svampe som f.eks. Løvtjæreporesvamp.

Men, men, men ... ... de havde vist ingen anelse om, hvor mange sjældenheder de gamle træer (ikke mindst dem der var helt eller delvist faldet om) faktisk rummede, når man kiggede ekstra godt efter. Der var nærmest feststemning en til flere gange om ugen i de dage, når Jacob og Morten kom trætte hjem med endnu en træboende ny svamp for skoven, der var rødlistet eller ny for Sjælland eller ny for Danmark!

Hilsen

John

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator