Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hanne Farnæs
Kan mørkprikket sneglehat spises?? (Læst 842 gange) Postet d. 04-11-12 kl. 13:35
Har fundet mange i vestskoven og vil lige høre om den er værd at samle som spisesvamp eller hvad??

Vh Hanne

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(615)
#1 Svar postet d. 04-11-12 kl. 14:48. Emne: Kan mørkprikket sneglehat spises??
Så vidt jeg ved, så er der ingen sneglehatte og vokshatte, der er giftige. Gamle Morten Lange syntes Elfenbens-Sneglehat (som er er mange af i naturen nu) var spiselig. Det er den sikkert også, men sneglehattene er næppe den store fornøjelse at spise på grund af deres konsistens.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 04-11-12 kl. 15:28. Emne: Kan mørkprikket sneglehat spises??
Kegle-vokshat er giftig (jeg ved ikke om detgælder hele gruppen?). Eng-vokshat er en rimelig spisesvamp, det skulle vist også gælde Skarlagen-vokshat - men fortæring af den sidse svar lidt til at plukke og spise orkideer

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#3 Svar postet d. 04-11-12 kl. 17:38. Emne: Kan mørkprikket sneglehat spises??
Nåh, PE, de glider da nemt ned.

Ole

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#4 Kommentar postet d. 05-11-12 kl. 16:11. Emne: Kan mørkprikket sneglehat spises??
der er beskrevet dødsfald med Kegle-Vokshat i Indonesien

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#5 Svar postet d. 05-11-12 kl. 16:32. Emne: Kan mørkprikket sneglehat spises??
Der blev spurgt om Sneglehat. Hvor kommer Vokshat ind?

Ole

Besvar | Kommentér

Hanne Farnæs
#6 Kommentar postet d. 05-11-12 kl. 16:50. Emne: Kan mørkprikket sneglehat spises??
Hej Ole.

Det tænkte jeg også.

Men vil spørge i svampeforeningen i aften

Vh Hanne

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#7 Kommentar postet d. 05-11-12 kl. 16:51. Emne: Kan mørkprikket sneglehat spises??
tøhø, Ole - Poul Evald oplyser, at (så vidt han ved) er ingen vokshatte giftige (og Hygrocybe var tidligere en del af Hygrophorus)

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#8 Svar postet d. 05-11-12 kl. 17:04. Emne: Kan mørkprikket sneglehat spises??
Ja, det tænkte jeg ikke lige på.

Ole

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#9 Svar postet d. 05-11-12 kl. 18:29. Emne: Kan mørkprikket sneglehat spises??
For nu at komme tilbage til hovedsporet (tak for påmindelsen Hanne!), så har jeg ikke hørt eller læst om giftige sneglehatte. Jeg kunne dog ikke drømme om at sætte tænderne i nogle af de slimede bæster, mwn jeg kunne da forestille mig at Hygrophorus penarius kunne være en god prøveklud, man skal dog lige huske at skille den fra andre hvide sneglehatte og de hvide ridderhatte mm. Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator