Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anni Lene Nielsen
To svampe fra gammel træstamme? (Læst 739 gange) Postet d. 04-11-12 kl. 23:09
Jeg ved ikke, hvilket træ, der er tale om, for det er gået ud. Men jeg regner med, at den første er Sveden sodporesvamp, og den anden er en Muslingesvamp. Kan det afgøres ud fra disse fotos alene?

Ellers kan jeg opsøge dem igen efter flere detaljer

Odense, Munke mose, 04-11-12

Venlig hilsen Anni

To svampe fra gammel træstamme? (Jeg ved ikke, hvilket træ, der er tale om, for det er gået ud. Men jeg regner med, at den første er )
Foto: Anni Lene Nielsen
Klik på billedet for original størrelse (900 x 600)
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#1 Kommentar postet d. 04-11-12 kl. 23:10. Emne: To svampe fra gammel træstamme?
poreside

To svampe fra gammel træstamme? (poreside)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 618)
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#2 Kommentar postet d. 04-11-12 kl. 23:10. Emne: To svampe fra gammel træstamme?
Muslingesvamp (ca. 3 cm i diameter)

To svampe fra gammel træstamme? (Muslingesvamp (ca. 3 cm i diameter))
Klik på billedet for original størrelse (800 x 777)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 05-11-12 kl. 06:40. Emne: To svampe fra gammel træstamme?
Hej Anni

Den første er en typisk, ung Broget Læderporesvamp. Den anden kan være en Muslingesvamp, eller måeks en Melhat, jeg synes der er lidt rødligt på lamellerne, men det er måske ikke korrekt. Den kan ikke bestemmes ud fra foto alene, Hvis det er en Melhat har den mellugt ved gennemskæring / knusning, hvis det er en Muslingesvamp er den ubestemmelig uden mikroskopi.

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#4 Kommentar postet d. 05-11-12 kl. 12:24. Emne: To svampe fra gammel træstamme?
Hej Torbjørn

Så siger jeg mange tak for en sikker bestemmelse af den første

Den anden prøver jeg at kigge på igen ud fra det, du har skrevet

Tak for hjælpen

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#5 Svar postet d. 05-11-12 kl. 14:52. Emne: To svampe fra gammel træstamme?
Den første er en Sveden Sodporesvamp, den anden en Muslingesvamp sp.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 05-11-12 kl. 15:06. Emne: To svampe fra gammel træstamme?
Erik, jeg synes at hatten passer meget fint med Broget L, at lamellerne virker lidt grålige, tolker jeg som et udtryk for at de ligger i skygge.

Besvar | Kommentér

Erik Rald
#7 Kommentar postet d. 05-11-12 kl. 15:18. Emne: To svampe fra gammel træstamme?
Torbjørn, vi må få finderen ud og prøve at rive den over radialt. Hvis den let kan rives over, er det Sveden Sodporesvamp, hvis den ikke kan rives over, har den trimitisk hyfesystem og er en Læderporesvamp. Så let, så let. Riv altid i poresvampene, før I fotograferer dem.

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#8 Kommentar postet d. 05-11-12 kl. 17:20. Emne: To svampe fra gammel træstamme?
Hej Erik og Torbjørn

Nå, så er den alligevel usikker. Jeg sletter min obs og kigger på den en af dagene.

Tak for kommentaren

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#9 Kommentar postet d. 17-11-12 kl. 18:12. Emne: To svampe fra gammel træstamme?
Hej Erik og Torben

Så har jeg nyt ang. poresvampen. Jeg fik endelig flået en svamp af, men rive den over var komplet umuligt, så kan jeg så ikke konkludere, at det er Broget læderporesvamp?

Den duftede forøvrigt så dejligt, at man fik lyst til at koge suppe på den

Tak for tippet

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator