Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Louise Widenborg
Grovtandet kalkskind (Læst 665 gange) Postet d. 05-11-12 kl. 12:27
Fr igår d. 04-11-2012. Præstevangen. Hillerød.

På gren blandt bøge og egetræer.

Jeg har jo måtte erfarere, at de barksvampe ikke er helt lette, men jeg prøver nu alligevel

Gul med hvide kanter.

Sej konsistens.

Ingen lugt.

Kan dette være grovtandet kalkskind, med de grove "korn"?

- Louise.

Grovtandet kalkskind (Fr igår d. 04-11-2012. Præstevangen. Hillerød.

På gren blandt bøge og egetræer.

Jeg har jo måt)
Foto: Louise Widenborg 04-11-2012.
Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#1 Svar postet d. 05-11-12 kl. 16:22. Emne: Grovtandet kalkskind
Hej Louise, jeg syntes det ligner Laksefarvet voksskind, men vil godt lige høre andres meninger.

Vh Jette

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#2 Kommentar postet d. 05-11-12 kl. 16:27. Emne: Grovtandet kalkskind
Hej Jette.

Tak for buddet

Det kunne det også være

Jeg har grenen med hjem, så hvis det kunne hjælpe med flere foto, eller andet, er det muligt,at finde ud af det

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#3 Svar postet d. 05-11-12 kl. 18:40. Emne: Grovtandet kalkskind
Jeg skyder på slægten Hyphodontia, men det er ikke noget jeg kan bestemme udfra, selv gode fotos. Den gule farve og udvæksterne passer dårligt med Laksefarvet Voksskind, Der er flere hundrede arter af barksvampe i Danmark, men desværre kan kun et par håndfulde kendes i felten!

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#4 Kommentar postet d. 05-11-12 kl. 18:43. Emne: Grovtandet kalkskind
Tak for svar Torbjørn.

Hvordan kan de bestemmes? med mikroskopi, kemi, eller? Bare for nysgerrighedens skyld

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#5 Svar postet d. 05-11-12 kl. 18:50. Emne: Grovtandet kalkskind
Der skal mikroskopi og speciallitteratur til Louise! Man kan dog komme et lille stykke vej med en god håndlup, især når man har fået nogen erfaring. Jeg ved at eksperterne kan sortere en del ved hjælp af luppen. Det er også vigtigt at kende konsistens og om svampen løsnes let fra underlaget, eller ej, samt (naturligvis) lugt, men gruppen er generelt sværere at få hul på end andre svampegrupper. Selv arter der ser ens ud kan være vidt forskellige under mikroskopet. Med hensyn til kemi, er det især brug af jodjodkalium (ved mikroskopi) der er vigtig, såvidt jeg lige husker kan kaliumhydroxyd nogle gange hjælpe på friskt materiale. Torbjørn

Besvar | Kommentér

Annemette N.Jensen
#6 Kommentar postet d. 05-11-12 kl. 19:54. Emne: Grovtandet kalkskind
Hej Alle her

Jeg synes ikke umiddelbart dette ligner Laksefarvet voksskind,som jeg har en Smule og kun en smule erfaring med.

Som jeg erindrer denne, løsner den fra substratet langs kanterne,gerne med en brunlig kant(?).

Louises synes at være Tæt tiltrykt substratet-og meget vortet i overfladestrukturen.

Blot nogle overvejelser,håber de kan bruges

Hilsen

Annemette

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen
#7 Kommentar postet d. 05-11-12 kl. 20:06. Emne: Grovtandet kalkskind
Den ser nu ret spændende ud. Louise, du kan evt lægge den ind på svampeatlas som tandsvamp, Jacob kan måske bestemme den via foto og beskrivelse. Gem et stykke af svampen, hvis han beder om belæg

Vh Jette

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#8 Kommentar postet d. 05-11-12 kl. 20:22. Emne: Grovtandet kalkskind
Jeg har lige været ude og hente grene, og opdager, at grene slet ikke er eg, eller bøg, men ligner nærmere kirsebær eller blomme??? Jeg så slet ingen frugttræer i skoven, men det må der jo have været?

Samtidigt kan jeg nu se at der er knopper på selve grenen, så det er altså IKKE svampen der laver dem, altså kan det IKKE være en tandsvamp.

Jeg må lærer, at kigge bedre efter i fremtiden.

Svampen sidder helt ind til barken, og sidder ikke "løst" nogle steder.

Nu hvor grenen er våd kan jeg kradse igennem svampen, hvilket jeg ikke unne igår.

Hmm jeg tror bare jeg dropper den

Men tak for rådet Jette, det vil jeg prøve en anden gang, hvis jeg finder noget spændende.

Når man sender den type svampe, skal de så tørres først på samme måde som bladhattene?

Mvh. Louise.

P.s. Tak for den udførlige forklaring Torbjørn. Jeg syntes denne type svampe er rigtig smukke, men ja, de lader også til at være super sværre. Måske jeg kan blive så dygtig, at jeg vil kunne adskille dem om 20-30 år eller mere, men en start er vel, at få anskaffet mig en god lup

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen
#9 Kommentar postet d. 05-11-12 kl. 20:30. Emne: Grovtandet kalkskind
Jeg plejer at snitte et pænt stykke af, det skal være tørt inden jeg sender det pakket ind i et lille stykke køkkenrulle. Man kan udskrive en kapsel til forsendelse

Vh Jette.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator