Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Linda Kjær-Thomsen
orange svampe med skællet stok? (Læst 514 gange) Postet d. 12-11-12 kl. 23:47
Vokser på gammel død rødgran, hatten kraftig sprukken.

2-2½ cm Ø, 5-6 cm høje

orange svampe med skællet stok? (Vokser på gammel død rødgran, hatten kraftig sprukken.
2-2½ cm Ø, 5-6 cm høje)
Linda Kjær-Thomsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (712 x 511)
Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#1 Kommentar postet d. 12-11-12 kl. 23:48. Emne: orange svampe med skællet stok?
fra oven

orange svampe med skællet stok? (fra oven
)
Linda Kjær-Thomsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#2 Svar postet d. 13-11-12 kl. 10:09. Emne: orange svampe med skællet stok?
Hej Linda. Samme problematik som i - se linket HER I de medfølgende bestemmelses link står der at lamel farven skal være hvid på okkergul grynhat, det mener jeg den er her selvom det er lidt svært at se. Svampen ligner iøvrigt også en okkergul.

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#3 Svar postet d. 13-11-12 kl. 10:23. Emne: orange svampe med skællet stok?
Det kan ligeså godt være Gulkødet Grynhat, på grund af den koniske hat og de farvede lameller (øverst til venstre), men jeg indrømmer at det er svært at bedømme på det overbelyste motiv. Torbjørn

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#4 Kommentar postet d. 13-11-12 kl. 21:43. Emne: orange svampe med skællet stok?
Ja, jeg har heller kunnet nøgle mig frem til en afklaring...

en skam...den var eller så pæn...

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#5 Svar postet d. 13-11-12 kl. 22:15. Emne: orange svampe med skællet stok?
Hvordan var lamelfarven Linda. Når vi brokker os eller er uenige, så må du stole på det du har set. Vi er kun ude på at bestemmelser bliver tilstrækkeligt belyste

Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#6 Kommentar postet d. 13-11-12 kl. 22:19. Emne: orange svampe med skællet stok?
De var ikke hvide!...over det hele. Der var dette svage rosa skær over dem, som det også ses på foto. Men meget lysere end hat og stok!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#7 Svar postet d. 13-11-12 kl. 22:25. Emne: orange svampe med skællet stok?
Hvis du har gemt den er bestemmelsen hurtig klaret via svampeatlas, hvis Thomas Læssøe ikke overbevises ud fra dine fotos

Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#8 Kommentar postet d. 13-11-12 kl. 22:39. Emne: orange svampe med skællet stok?
Desværre, jeg fik ingen svampe med hjem fra den tur!

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#9 Kommentar postet d. 14-11-12 kl. 06:31. Emne: orange svampe med skællet stok?
Hej Linda

Jeg er slet ikke sikker her, så derfor linket til en gul-kødet. Når jeg hælder til okkergul er det pga. lamelfarven på den nederste ser meget hvid ud men svært. Økologien peger på gulkødet og hvis Torbjørn mener det er den, ville jeg følge ham, han kender arten en del bedre end jeg gør. Så prøv at lægge den på atlas som gulkødet.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator