Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Nicolas Beyer
Skær- eller Bjergpiber (Læst 2079 gange) Postet d. 13-11-12 kl. 22:59

Hvordan afgør jeg hvilken det er?

Hornbæk havn i dag.

På DOFbasen er de begge meldt ud de seneste dage.

Venlig hilsen

Nicolas

Skær- eller Bjergpiber (
Hvordan afgør jeg hvilken det er?
Hornbæk havn i dag.
På DOFbasen er de begge meldt ud de senest)
Nicolas Beyer har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(998)
#1 Svar postet d. 13-11-12 kl. 23:24. Emne: Skær- eller Bjergpiber
Hej. Jeg ved ikke om jeg tør fælde en endegyldig dom. Jeg ville først og fremmest gerne se billeder af ryggen også. Jeg ville mene at dette kunne være en 2k+ skærpiber, der har en lidt mere kontrastrig dragt, end de normalt mørke og udtværede 1k fugle. Til bjergpiber ville jeg gerne have set lidt smallere og mere distinkt afsatte flankestriber. Disse ser lidt brede og lidt udflydende ud. Hvis du har flere billeder ville det være godt! VH Jan.

Besvar | Kommentér

Niels Aagaard

Svaraktivitet:

(1090)
#2 Svar postet d. 13-11-12 kl. 23:44. Emne: Skær- eller Bjergpiber
Bjergpiber er et glimrende gæt!

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#3 Svar postet d. 14-11-12 kl. 11:50. Emne: Skær- eller Bjergpiber
Enig med Niels, det ligner det mere end Skærpiber, for den er meget hvid på undersiden med ret svag stribning.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen

Svaraktivitet:

(2520)
#4 Svar postet d. 14-11-12 kl. 12:32. Emne: Skær- eller Bjergpiber
Og den ligner meget denne Bjergpiber: - se linket HER Forholdsvis svagt markeret øjenbrynsstribe, men fint gulligt indernæb.

vh/Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Nicolas Beyer
#5 Kommentar postet d. 14-11-12 kl. 14:07. Emne: Skær- eller Bjergpiber
Hej

Tak for hjælpen so far, lidt ærgeligt at I ikke er enige.

Fuglen var mere gul på næb og strube, end billedet viser, og kontrasten mellem ryg og bug svarede meget godt til fuglen på Ole Krogh''s billede.

Mvh.

Nicolas

Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(3679)
#6 Svar postet d. 14-11-12 kl. 14:16. Emne: Skær- eller Bjergpiber
Du har "skudt" den rigtige, det er nemlig den Bjergpiber der længe har holdt til i Hornbæk Havn.

Hilsen

Frank

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(998)
#7 Svar postet d. 14-11-12 kl. 18:12. Emne: Skær- eller Bjergpiber
Hej igen. I har sikkert ret, men ingen forklarer endegyldigt hvorfor det er en bjergpiber. Næbbet ser udbredt lyst ud på den inderste del, og måske kan man på billedet se lyse yderste halefjer. Øjenringen ser ikke dominerende ud, og det taler alt sammen for bjergpiber. Men Peters forklaring om undersiden gælder kun for 1k fugle. Se denne fugl (skærpiber) fra Røsnæs Havn for et par uger siden, og se hvor meget den ligner din fugl. VH Jan.

Skær- eller Bjergpiber (Hej igen. I har sikkert ret, men ingen forklarer endegyldigt hvorfor det er en bjergpiber. Næbbet se)
Jan Lindgaard Rasmussen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 539)
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#8 Svar postet d. 14-11-12 kl. 18:55. Emne: Skær- eller Bjergpiber
Hej Jan,

Fint med en tilbagemelding.

Jeg ved ikke hvor du har fra at der skulle være forskel på 1k og ældre fugle af disse to arter.

Mig bekendt står der intet om dette i gængse felthåndbøger, og det ville sørme da også være mærkeligt hvis det vitterlig var tilfældet, når små detaljer f.eks. på ufældede dækfjer, og facon på halefjer plejer - for langt over 90% af alle danske spurvefugle fra Ravn til Fuglekonge - at være eneste forskel mellem 1k og 2k+ efter den postjuvenile fældning i sensommeren.

Min begrundelse var måske lidt summarisk, men vil da gerne lige uddybe lidt.

Skærpiberen på dit foto er mere olivenbrunlig i grundfarven, har beigegulligt anstrøg på bugen, og har brede, kraftige, men lidt udflydende flankestriber, hvor Bjergpiberen fra Nicolas (velkommen iøvrigt til FN)er mere koldt gråbrun i grundfarven, og har nærmest ingen flankestriber, og finere, mere skarpt afsatte bryststriber.

En klar Bjergpiber, som efter min mening udmærket kan bestemmes fra denne vinkel.

Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(998)
#9 Svar postet d. 14-11-12 kl. 20:08. Emne: Skær- eller Bjergpiber
Hej Peter. Du har selvfølgelig umiddelbart ret, men du ved vel også, at selv om de forskellene formelt set ligger i formen på fjerspidser og fældningsgrænser +/-, så har 2k+ spurvefugle også en knivsspids mere kant og kontrast i fjerdragten. Jeg har vurderet denne til at være 2k+ bla på baggrund af ingen kontrast i dækfjerene og tertialerne (jeg kan sagtens tage fejl). Det er imidlertid ikke det vigtige, men derimod at denne fugl er klart mere skarpt tegnet end de sædvanlige udtværede skærpibere. Jeg har lysnet det forrige billede og vedhæftet et mere. Jeg synes jo ikke den er specielt olivengrøn og heller ikke med gulstik på undersiden, højst cremefarvet. Jeg synes den er meget grå i ansigt og på ryggen, hvilket er helt efter bogen, hvor bjergpiber jo har kontrast til brun ryg og overgump. Min pointe er bare, at man skal passe på med at hakke til bjergpiber ved sådanne fugle. VH Jan.

Skær- eller Bjergpiber (Hej Peter. Du har selvfølgelig umiddelbart ret, men du ved vel også, at selv om de forskellene forme)
Jan Lindgaard Rasmussen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 558)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator