Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lene Guldberg Lassen
Halemejser (Læst 1059 gange) Postet d. 17-11-12 kl. 12:40
Hej

Jeg så en flok på 6 -8 stykker af disse Halemejser i Hem skov d. 02.11.12, jeg ved godt at billederne er meget dårlige, men er de ikke gode nok til dokumentation?, Er den ene af disse Halemejser ikke af den sydlige slags? De var højt oppe i nogen bøgetræer et godt stykke fra mig, men det så ud som at de sådan fulgtes ad gennem skoven/trækronerne, er det normalt adfærd for halemejser, at de sådan søger efter føde sammen?

Hilsen Lene

Halemejser (Hej

Jeg så en flok på 6 -8 stykker af disse Halemejser i Hem skov d. 02.11.12, jeg ved godt at bi)
Lene Guldberg Lassen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (997 x 736)
Besvar | Kommentér

Lene Guldberg Lassen
#1 Kommentar postet d. 17-11-12 kl. 12:41. Emne: Halemejser
Billede 2

Halemejser (Billede 2)
Klik på billedet for original størrelse (893 x 717)
Besvar | Kommentér

Lene Guldberg Lassen
#2 Kommentar postet d. 17-11-12 kl. 12:41. Emne: Halemejser
Billede 3

Halemejser (Billede 3)
Klik på billedet for original størrelse (909 x 831)
Besvar | Kommentér

Hans Lind

Svaraktivitet:

(520)
#3 Svar postet d. 17-11-12 kl. 12:50. Emne: Halemejser
Hej Lene.

Ingen tvivl overhovedet om, at det er halemejser! De to første billeder viser fugle med hvide hoveder, altså nordlig race, hvor det tredie er en klar sydlig med den mørke stribe.

Man kan dog sagtens finde alle overgange mellem nordlige og sydlige, for her i landet bastarderer de.

Det er osse ganske normalt, at de færdes i en flok. For en uges tid siden fangede vi fem nordlige halemejser, der alle var mærkede i Sverige - med fortløbende numre! De har altså fulgtes ad fra mærkestedet i Sverige til Gedser!. Vi har endnu ikke modtaget mærkningsdata på dem, men det bliver da spændende at få at vide, hvor de kommer fra, og hcvor hurtigt de har taget turen.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#4 Kommentar postet d. 17-11-12 kl. 13:00. Emne: Halemejser
Jo, begge varianter af halemejser.

Og de er nogen meget sociale små fugle, der følges tæt ad..og det er et helt almindeligt syn om vinteren, at se dem hænge tæt sammen i en "klase" på foderautomater, mejsekugler og lignende steder hvor de bare kan få fat med kløerne.

Besvar | Kommentér

Lene Guldberg Lassen
#5 Kommentar postet d. 17-11-12 kl. 13:11. Emne: Halemejser
Hej Hans

Det er første gang at jeg har set Halemejser, dejligt at vide at de findes over i Hem skov, de har aldrig været i vores have selv om vi kun bor omkring 500 m fra skoven, men måske kommer de forbi en dag. Jeg troede de var sådan mere adskilt de sydlige og de nordlige Halemejser, men fine er de.

Det var godt nok utroligt at de sådan holder sammen, hvor skal de egentlig hen på deres træk sydpå?

Hilsen Lene

Besvar | Kommentér

Lene Guldberg Lassen
#6 Kommentar postet d. 17-11-12 kl. 13:14. Emne: Halemejser
Hej Eva

Så du har dem altså i din have? Jeg er ret misundelige, det kan godt være at man ikke må sige om fugle, at de er nuttet, men jeg kan altså ikke komme i tanke om andet når jeg ser disse Halemejser

Hilsen Lene

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#7 Kommentar postet d. 17-11-12 kl. 13:57. Emne: Halemejser
Jeg har dem ikke fast i haven, men der kommer jævnligt småflokke forbi om vinteren i deres jagt på mad.

Og så havde jeg vist nok nogen til at yngle i år for i foråret (først i maj) var et par der ivrigt samlede redemateriale og fløj med det.

Og det var et "blandet par", altså en sydlig og en nordlig udgave,

Besvar | Kommentér

Lars G Nielsen
#8 Kommentar postet d. 17-11-12 kl. 16:28. Emne: Halemejser
Halemejser ja .... ubetinget en af landskabets mest charmerende skabninger!

Og på ingen måde mindre fascinerende efter Hans Linds´s beretning fra gedser om de 5 kronologisk nummererede fra Gedser! det skriger nærmest på en gentest - så man kan få afdækker eventuelle familiære bånd. Jeg håber Hans Lind vil holde os opdateret når der kommer en svensk tilbagemelding.

de pipper ikke bare ud i det blå

de kære små

Besvar | Kommentér

Lars G Nielsen
#9 Kommentar postet d. 17-11-12 kl. 16:34. Emne: Halemejser
"beretning fra gedser om de 5 kronologisk nummererede fra sverige skulle der selvfølgelig stå.

Ny ryger fedtafgiften men selv forlods synes jeg du skal investere i mejsekugler og få dem lokket til din have - når de er så nært i området er det kun et spm om tid - og det vil ubetinget være til stor nytte for jer begge!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator