Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ulf Bjerre
Sumpmejse/fyrremejse? (Læst 5059 gange) Postet d. 18-11-12 kl. 14:27
Jeg sender et par billeder, som jeg er i tvivl om hvad er - fyrremejse/sumpmejse?

Jeg sender et billede hvor oversiden/armsvingfjerene kan ses - venligst forklar hvorfor det er en sumpmejse?

Det andet billede synes jeg viser, at hagesmækken blive bredere nedad - men antagelig ikke nok?

Når jeg så fortæller, at de er taget ved Rosenvold i dag vil nogen straks sige, at så kan det kun være en sumpmejse - men flyve de ikke undetiden lidt rundt?

Sumpmejse/fyrremejse? (Jeg sender et par billeder, som jeg er i tvivl om hvad er - fyrremejse/sumpmejse?
Jeg sender et bil)
Ulf Bjerre har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ulf Bjerre
#1 Kommentar postet d. 18-11-12 kl. 14:28. Emne: Sumpmejse/fyrremejse?
Billede to.

Sumpmejse/fyrremejse? (Billede to.)
Ulf Bjerre har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (809 x 541)
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#2 Svar postet d. 18-11-12 kl. 15:38. Emne: Sumpmejse/fyrremejse?
Ja, det vil jeg gerne. Dine billeder er nemlig meget velegnede til at se forskellene mellem de to arter.

Hagesmækken:

Alt efter fuglens grad af oppustethed og fotovinklen, vil hagesmækken virke mere eller mindre bred nedadtil hos begge arter. Dog mest hos FYRREMEJSE, hvis hagesmæk også går LÆNGERE ned på struben. Mit gæt 40-60% længere.

Vingepanel:

Denne betegnelse er noget man bruger hos fugle som på grund af lyse kanter på svingfjerene (i dette tilfælde på armsvingfjerene), får et lyst felt (panel) på den sammenfoldede vinge, noget som selvsagt er mere tydeligt jo friskere fjerene er. En helt frisk Sumpmejse kan godt have et ret åbenbart lyst panel (som vi så det i et billede taget af Susanne i en nylig tråd om disse to to arter), men det er ALDRIG så tydeligt som hos Fyrremejsen.

Issen er desuden mere glinsende sort Hos Sumpmejse, end den mere matsorte hætte hos Fyrremejsen.

Kontrasten mellem kind og hætte er desuden tydeligere hos Fyrremejse (især hos nominatformen, den skandinaviske race som findes i Sverige, Norge, Finland og Rusland).

Hovedet/nakken virker desuden mere ''kasseformet'' eller med ''tyrenakke'' hos Fyrremejsen, som også har en smule mindre øjne, og lidt længere hale end Sumpmejse.

Mange af disse kendetegn er imidlertid retr diffuse, så erfaring med de to arter hjælper gevaldigt til at komme over begynderstadiet......

Begge arter ytrer sig gerne, og da de mest almindelige kald er MEGET forskellige, vil artstilhørsforholdet ofte være afgjort inden man ser fuglen.

Udbredelsen i DK er også forskellig idet Sumpmejsen er vidt udbredt i det meste af landet, men Fyrremejsen er lokal i S.Jylland.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ulf Bjerre
#3 Kommentar postet d. 18-11-12 kl. 16:01. Emne: Sumpmejse/fyrremejse?
Hej Peter.

Mange tak for din (som altid) meget uddybende forklaring. Som du selv skriver, så kommer det meget an på erfaring - så det må jo nok komme en dag.

Jeg tænker her på mig selv -

Vh/Ulf

Besvar | Kommentér

Niels Aagaard

Svaraktivitet:

(1090)
#4 Svar postet d. 18-11-12 kl. 17:04. Emne: Sumpmejse/fyrremejse?
Hvis vi nu kunne få Peter til at holde op med at snakke - mange har prøvet gennem tiden. Så ville vi kunne høre den helt afgørende forskel (som PS dog også nævner etellerandetsted i teksten).

Fyrremejse har et ganske specielt, helt artskarakteristisk kald - se linket HER (klik på contactroep). Det ligner ikke noget andet kald (på vores breddegrader), og Fyrremejsen er gavmild med at bruge det rigtig meget.

kh niels

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#5 Svar postet d. 18-11-12 kl. 17:54. Emne: Sumpmejse/fyrremejse?
Kort og koncist, som næsten altid, når det gælder indlæg fra Niels, dog med lidt ''dobbeltkonfekt'' i sidste sætning. Men det er jo også snart jul....

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Ulf Bjerre
#6 Kommentar postet d. 18-11-12 kl. 18:17. Emne: Sumpmejse/fyrremejse?
Hej igen.

Niels - mange tak for linket - den vil jeg øve mig lidt på.

Peter - og mange tak for advarslen vedr. julen.

Vh/Ulf

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator