Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Dan Stangerup
Duehøg eller spurvehøg (Læst 3109 gange) Postet d. 18-11-12 kl. 19:41
Jeg fik taget billede af denne glubske duejæger i haven for ca. 1 år siden og er den dag i dag stadig i tvivl om der er tale om en Due eller (hun) spurvehøg. Jeg har mange fotos af fuglen på trods af at den var meget sky, da den også kom dagen efter for at "spise" færdig og jeg lå langt væk på maven med en 450 mm zoom. Den er ca. lige så stor som en stor skovdue.

Jeg håber nogle herinde kan hjælpe med artsbestemmelsen. Jeg kommer gerne med flere fotos af fuglen såfremt disse 2 ikke rækker for bestemmelse.

Fuglen er observeret 19. og 20. november 2011 på Jahnsensvej i Gentofte, det ligger ca. 500m fra Gentofte Sø.

Er det den samme fugl der kommer dagen efter eller kan der være tale om et par?

Duehøg eller spurvehøg (Jeg fik taget billede af denne glubske duejæger i haven for ca. 1 år siden og er den dag i dag stadi)
Foto: Dan Stangerup/Due eller spurvehøg?
Klik på billedet for original størrelse (977 x 1508)
Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(859)
#1 Svar postet d. 18-11-12 kl. 19:44. Emne: Duehøg eller spurvehøg
Det er en spurvehøg, ingen tvivl der.

Bemærk f.eks. de meget tynde ben og de hvide pletter på ryggen.

Og fuglens størrelse i forhold til de man kan se af duen.

En duehøg er meget større, har meget kraftige ben og er ikke særlig sandsynlig i en have, da det er en temmelig sky fugl.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#2 Kommentar postet d. 18-11-12 kl. 19:47. Emne: Duehøg eller spurvehøg
Hov, ser lige du spørger om det er samme fugl der kom dagen efter.

Sandsynligvis.

Hanner af spurvehøg er ikke særligt store, en del mindre som regel, end en skovdue/ringdue, som du oplyser fuglen på bilelderne her svarer til størrelsesmæssigt.

Og duehøg er på størrelse med musvåge, hunner ofte større, hanner en smule mindre

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#3 Svar postet d. 18-11-12 kl. 20:03. Emne: Duehøg eller spurvehøg
Som supplement til Evas svar kan nævnes at Spurvehøge fanger deres bytte selv (går nødigt på ådsler), og alene af den grund må der være tale om samme individ, som altså blot har strakt måltidet på det store bytte over to dage (så tæller det ikke som ådsel)

Det er iøvrigt en ungfugl, da den er brunlig i grundfarven på oversiden, og har lyse spidser på vingedækfjerene.

Jeg bor selv i Gentofte, og det er helt rigtigt at Duehøgen kun sjældent jager i haver i forstadskvarterer.

Det kan dog ske, hvilket jeg selv har set mere end en gang. Har også engang fået en ung han indleveret som - givetvis under jagt - havde mistet livet ved at brage ind i en rude i en ejendom på Gentoftegade (et af kommunens mere befærdede hovedstrøg)

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Dan Stangerup
#4 Kommentar postet d. 19-11-12 kl. 22:36. Emne: Duehøg eller spurvehøg
1000 tak for svarene - det var rart at få opklaret hvilken fugl der var tale om.

På samme matrikel har jeg til min store glæde 1/1 2012 observeret denne fugl fra mit vindue siddende i de store birketræer lige inden kildeskovsvej møder banen. Jeg gætter på at der her er tale om en musvåge? Fuglen er væsentlig større end den største krage vi har (og den er stor)

Vi er samtidig gået et step ned i billedkvalitet, så det er måske ikke helt nemt her.

Duehøg eller spurvehøg (1000 tak for svarene - det var rart at få opklaret hvilken fugl der var tale om. 

På samme matrik)
Foto: Dan Stangerup/ Musvåge?
Klik på billedet for original størrelse (1100 x 1578)
Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(3679)
#5 Svar postet d. 19-11-12 kl. 22:40. Emne: Duehøg eller spurvehøg
Den sidste er rigtignok en Musvåge,

Vh

Frank

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#6 Svar postet d. 19-11-12 kl. 22:52. Emne: Duehøg eller spurvehøg
Din formodning er rigtig.

Jeg ser ret ofte Tårnfalk (og som nævnt af og til Duehøg) på de kanter her i vintertiden.

I træktiden kan du i teorien se alle de i landet trufne rovfuglearter i Gentofte kommune, men så skal du være meget aktiv

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Dan Stangerup
#7 Kommentar postet d. 20-11-12 kl. 00:53. Emne: Duehøg eller spurvehøg
Nu kommer den sidste rovfugl fra egen have i denne omgang. Her er en 3. fugl der var i rødbøgen i haven den 16/1 2011 kl. 9.12.

Billedet er ikke særlig godt. Man ser en fugl der er større og højere overkrop end en due og lidt "stirrende" blik. Den er mere lys/grå og slankere end musvåge - Kunne dette være "Gentofte"-duehøgen eller er det endnu en musvåge?

Duehøg eller spurvehøg (Nu kommer den sidste rovfugl fra egen have i denne omgang. Her er en 3. fugl der var i rødbøgen i ha)
Foto: Dan Stangerup / Duehøg?
Klik på billedet for original størrelse (782 x 1172)
Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(859)
#8 Svar postet d. 20-11-12 kl. 01:21. Emne: Duehøg eller spurvehøg
Det er en spurvehøg

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#9 Svar postet d. 20-11-12 kl. 19:05. Emne: Duehøg eller spurvehøg
Jeg er ikke så sikker endda.

Eva, du må meget gerne ''trylle'' lidt med billedet så jeg kan komme af med min tvivl om ung han Duehøg. Halen syntes jeg virker lidt forkert til Spurvehøg.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator