Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Hvilke chilirøde svampe? (Læst 481 gange) Postet d. 19-11-12 kl. 18:11
D.17.11.2012 fandt jeg på vor sommerhusgrund i Virksund disse nydelige svampe, der voksede på den nederste del af stammen af et dødt træ i udkanten af en mose. Jeg er 99% sikker på, at den døde stamme er af et elletræ.

Desværre ved jeg INTET om svampe, end ikke, hvordan man angiver deres størrelse (når der som her er tale om svampe, der vokser på træstammer). - Den svamp, man ser bedst på billedet, nemlig den øverst til højre, ragede vel ca. 8-9 cm ud fra træstammen der, hvor den var størst.

Kan svampen(e) få et navn? På forhånd tak...

Vh Elisabeth

Hvilke chilirøde svampe? (D.17.11.2012 fandt jeg på vor sommerhusgrund i Virksund disse nydelige svampe, der voksede på den ne)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1688 x 1685)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#1 Svar postet d. 19-11-12 kl. 18:13. Emne: Hvilke chilirøde svampe?
Vi vil også altid gerne se en underside.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#2 Svar postet d. 19-11-12 kl. 18:17. Emne: Hvilke chilirøde svampe?
Det er rødmende læderporesvamp, sandsynligvis du kan senere tjekke om den har aflange lameller.

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#3 Svar postet d. 19-11-12 kl. 18:27. Emne: Hvilke chilirøde svampe?
Aflange pore mener jeg og enig med Ole i at der altid skal undersider til.

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#4 Kommentar postet d. 19-11-12 kl. 19:42. Emne: Hvilke chilirøde svampe?
Tak for svarene, Ole og Thomas. Jeg forstår udmærket det med undersiden. Det var ikke muligt for mig at komme til at se denne, da jeg ikke går med lommekniv (man må vel skære sig en skive i dette tilfælde - svampene gror næsten helt nede i jordhøjde) og ikke var forberedt på fundet. (Jeg tænkte bagefter i min dovenskab, at svampenes udseende måske var så karakteristisk, at underside-fotos var overflødige; man ku'' jo aldrig vide!) Men jeg skal være opmærksom på det næste gang, jeg kommer til stedet - forhåbentlig om ikke alt for længe. Så kan det være, at jeg "konsulterer" jer igen.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator