Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. november 2012

Vandrefalk i Vorup enge?

Er der på denne tid af året forvekslingsmuligheder for vandrefalk?

Jeg skal blankt erkende at de ikke lige er min stærke side, og da jeg egentlig var ude for at se på bisonokser, var jeg kommet afsted uden hverken kikkert eller kamera. I fugletårnets kikkert så jeg dog tydeligt "ansigtsmasken" som jeg før har set på vandrefalk.

Her på siden kan jeg så læse følgende:

"Hvornår ses den? Fuglene som vælger at overvintre herhjemme (skandinaviske fugle), ses ofte i kystnære områder, hvor der ligeledes overvintrer mange vandfugle. Fx huser Vadehavsområdet årligt op imod 20 overvintrende vandrefalke.

Ellers skal de ses på træk i Skagen, hvor oplevelsen typisk ikke er meget at skrive hjem om, eftersom de oftest ses på relativt stor afstand og i aktiv flugt. Så er det bestemt sjovere at opleve arten raste, og se den jage fx krikænder i Vorup enge, Randers eller hvor man nu har fornøjelsen af en overvintrende vandrefalk i sit nærområde."

Jeg så den i perioden omkring kl. 14-15. Først to gange i luften på lang afstand, og senere, efter lidt kikkertjagt, i toppen af et udgået træ omkring 300m fra fugletårnet i retning ud mod fjorden.

De senest indberettede arter i Naturbasen: