Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Peter Brøgger
Stødsvamp på Gyvel ? (Læst 776 gange) Postet d. 19-11-12 kl. 20:02
I går på Harrild Hede fandt jeg stødsvamp (tror jeg nok) på roden af afhuggede Gyvel og tog et eksemplar med hjem. Her læser jeg i Felthåndbogen - se linket HER at der findes nogle sjældne stødsvampe på buske og at Grenet Stødsvamp er på løvtræ.

Er det Grenet Stødsvamp jeg har fundet på Gyvel? Jeg kan ikke på nettet eller andre steder finde noget om de sjældne stødsvampe som kan forveksles med Grenet Stødsvamp.

Niels Peter

Stødsvamp på Gyvel ? (I går på Harrild Hede fandt jeg stødsvamp (tror jeg nok) på roden af afhuggede Gyvel og tog et eksem)
Foto: Niels Peter Brøgger
Klik på billedet for original størrelse (1200 x 856)
Besvar | Kommentér

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(305)
#1 Svar postet d. 19-11-12 kl. 20:18. Emne: Stødsvamp på Gyvel ?
Det er grenet stødsvamp.

Den er ikke kræsen mht. vært, så du kan finde den på meget forskelligt løvtræ.

Hvis du skærer den igennem, kan du (med en god lup) se de sporedannende peritecier som små væskefyldte lommer i kødet.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 19-11-12 kl. 20:20. Emne: Stødsvamp på Gyvel ?
Det ligner Grenet Stødsvamp, men læg den lige ind på svampeatlas og gem materialet for en sikkerheds skyld. Thomas (Læssøe) kommer nok hjem fra Madascar inden så længe!

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#3 Kommentar postet d. 19-11-12 kl. 20:22. Emne: Stødsvamp på Gyvel ?
Hej Niels, jeg kan kun komme på dem her i slægten Xylaria: 1. Bogskål-stødsvamp - Xylaria carpophila, 2 Xylaria filiformis, 3 grenet stødsvamp - Xylaria hypoxylon, 4 slank stødsvamp - Xylaria longipes, 5 tjørne-stødsvamp - Xylaria oxyacanthae, 6 kølle-stødsvamp - Xylaria polymorpha. Men der er jo flere der ikke er kendt fra danmark.

Tror din er grenet stødsvamp.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Niels Peter Brøgger
#4 Kommentar postet d. 19-11-12 kl. 21:06. Emne: Stødsvamp på Gyvel ?
Mange tak for svar. Jeg er helt enig i at den ligner Grenet Stødsvamp rigtig meget.

Den bliver lagt på Atlas.

Niels Peter

Besvar | Kommentér

Niels Peter Brøgger
#5 Kommentar postet d. 23-11-12 kl. 22:44. Emne: Stødsvamp på Gyvel ?
Godkendt på Atlas som Grenet stødsvamp.

Niels Peter

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator