Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Søren G. Nielsen
Stor Tornskade - med lidt ekstra hvidt på vingen, eller ? (Læst 1029 gange) Postet d. 19-11-12 kl. 23:52
I eftermiddags nær Slettestrand (hede-/engområde) ved Jammerbugten så jeg en Stor Tornskade. Afstand medførte desværre ikke højklassefotos, men ved gennemsyn af fotos og konfereren med "bogen" for at lære/læse lidt, ser jeg lidt mere hvidt på vingen end vist for den europæiske variant(excubitor). Den kan måske virke lidt mere a la den viste homeyeri, men den er sjælden i DK, så det er det jo nok ikke. Jeg er på ingen måde vant til at se ST, så jeg håber (og tror), at nogle af jer mere erfarne kan belære mig lidt: Er det "bare" en almindelig (excubitor), og er det almindeligt med lidt variation? Det er den hvide vingeplet, jeg sigter til - jf. vedhæftede foto.

Lægger endnu et foto ud - i meget ringe kvali - hvor fuglen er i flugt og vingefeltet kan ses/vurderes.

Vh Søren

Stor Tornskade - med lidt ekstra hvidt på vingen, eller ? (I eftermiddags nær Slettestrand (hede-/engområde) ved Jammerbugten så jeg en Stor Tornskade. Afstand)
Søren G. Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Søren G. Nielsen
#1 Kommentar postet d. 19-11-12 kl. 23:53. Emne: Stor Tornskade - med lidt ekstra hvidt på vingen, eller ?
..og her det formidable flugtfoto

Stor Tornskade - med lidt ekstra hvidt på vingen, eller ? (..og her det formidable flugtfoto :))
Søren G. Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Peter Enemark
#2 Kommentar postet d. 20-11-12 kl. 01:00. Emne: Stor Tornskade - med lidt ekstra hvidt på vingen, eller ?
Uha! Jeg ser alt for få tornskader, så jeg kan desværre ikke afgøre sagen for dig. Men i følge Lars Jonsson kan det hvide vingefelt hos stor tornskade variere fra næsten ingenting til et bredt bånd hen over hele vingen, hvis jeg forstår ham ret.

Vi må have eksperterne på banen!

Venligst

Peter

Besvar | Kommentér

Richard Burzynski

Svaraktivitet:

(170)
#3 Svar postet d. 20-11-12 kl. 18:17. Emne: Stor Tornskade - med lidt ekstra hvidt på vingen, eller ?
Hej Søren......

Det ligner en helt almindelig STOR TORNSKADE af den europæiske nominatrace Lanius e. excubitor - m. kendetegn indenfor variationen af det hvide vingepanel......

Jeg ved ikke hvorfra du har opsnuset racen L.e.homeyrei????

mvh. / Richard

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Finn Møller Pedersen
#4 Kommentar postet d. 20-11-12 kl. 18:38. Emne: Stor Tornskade - med lidt ekstra hvidt på vingen, eller ?
Vil mene det er Stor Tornskade.

Besvar | Kommentér

Hans Henrik Larsen

Svaraktivitet:

(144)
#5 Svar postet d. 20-11-12 kl. 19:27. Emne: Stor Tornskade - med lidt ekstra hvidt på vingen, eller ?
Homeyeri er der billeder af i den nyeste udgave af fugle i Felten.

Så jeg vil tro det er derfor den er nævnt.

Mvh. Hans Henrik.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Søren G. Nielsen
#6 Kommentar postet d. 20-11-12 kl. 20:24. Emne: Stor Tornskade - med lidt ekstra hvidt på vingen, eller ?
Tak for svar til jer alle - den lukkes her som en "alm" Stor Tornskade; som ventet fra min side. Og ja, "homeyreii" er kommet ind i billedet via "Fugle i Felten"; faktisk den eneste årsag til, at jeg overhovedet kom på afveje

Vh Søren

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator