Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Hvilke sære svampe på død træstamme? (Læst 1104 gange) Postet d. 20-11-12 kl. 01:06
D.17.11.2012 fandt jeg disse svampe på vor sommerhusgrund i Virksund, voksende på et dødt træ (vistnok et elletræ) i udkanten af en mose. De sad mellem halvanden og to meter over jorden på den døde stamme.

Formen på svampene varierede en del, men jeg er gået ud fra, at der alligevel kun er tale om een art. Jeg sender 2 billeder for at vise variationen. På det første billede her er den lavestsiddende svamp vel ca. 2-2,5 cm bred.

(fortsættes)

Hvilke sære svampe på død træstamme? (D.17.11.2012 fandt jeg disse svampe på vor sommerhusgrund i Virksund, voksende på et dødt træ (vistn)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1273 x 1235)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 20-11-12 kl. 01:11. Emne: Hvilke sære svampe på død træstamme?
Men svampene kunne også have en anden form - som her. (Hvis det da ER samme art.) Den aflange svamp på fotoet var vel 3,5-4 cm lang.

Kan svampene bestemmes nærmere?

Vh Elisabeth

Hvilke sære svampe på død træstamme? (Men svampene kunne også have en anden form - som her. (Hvis det da ER samme art.) Den aflange svamp )
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1074 x 1749)
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#2 Svar postet d. 20-11-12 kl. 06:19. Emne: Hvilke sære svampe på død træstamme?
Hej Elisabeth. Ligner sveden sodporesvamp især på nederste billede, men vent på et bud mere.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#3 Svar postet d. 20-11-12 kl. 09:01. Emne: Hvilke sære svampe på død træstamme?
Er der porer på undersiden? Det synes jeg, ikke at det ser ud til, så mit bud er Håret Lædersvamp. Hvis der er porer, kan Thomas'' bud efterprøves ved at prøve at rive en svamp over. Går det let, er det den, ellers Håret Læderporesvamp.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(305)
#4 Svar postet d. 20-11-12 kl. 11:20. Emne: Hvilke sære svampe på død træstamme?
Det er håret lædersvamp med den helt glatte poreflade

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#5 Svar postet d. 20-11-12 kl. 11:47. Emne: Hvilke sære svampe på død træstamme?
Ja det må være håret, som den også ligner, de grå zoner på nederste billede fik mig til at foreslå Sveden der har meget tætte pore, der hvis billedet er uskarp ikke er synlige. Jeg syntes af den årsag svampen her fortjente mere end et bud, hvilket den så også fik

Men enig med Tom og Ole.

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#6 Kommentar postet d. 20-11-12 kl. 13:30. Emne: Hvilke sære svampe på død træstamme?
Tusind tak for svarene, Thomas, Tom og Ole. Jeg kan kun bekræfte, at der også med det blotte øje ikke rigtigt var nogen porer at se - tværtimod virkede svampenes undersider glatte, nærmest direkte blanke. (Mine fotos er vel ikke perfekte, men SÅ uskarpe er de heller ikke.) Faktisk kunne de minde om det indvendige af en muslingeskal! Dog piner det mig en smule, at jeg ikke ved at kigge i Galleriet kan finde bare et eneste foto af Håret Lædersvamp, som umiddelbart vækker "genkendelsens glæde" i mig - I ved, den dér pludselige jubel: "Jamen, der er den jo!" Det samme gælder den hårede læderporesvamp, skal lige tilføjes.

Derfor var det fint også at få Oles "opskrift" på, hvordan bestemmelsen kan testes på stedet. Jeg håber at få lejlighed til at vende tilbage til svampene igen om ikke alt for længe, og så må jeg jo se at ruske lidt i dem.

Endnu en gang tak til jer alle tre.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#7 Kommentar postet d. 20-11-12 kl. 13:46. Emne: Hvilke sære svampe på død træstamme?
Undskyld min klodsede formulering Elisabeth. Dit billede er fint men lige netop på undersiden kunne det se ud til at der mangler en anelse skarphed.

Jeg har nu gennemkigget alle billeder af håret lædersvamp på svampeatlas - se linket HER kræver log-in og der var et par stykker der matchede dine perfekt. Kan desværre ikke koble dem til tråden her.

Fortsat god dag.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#8 Kommentar postet d. 20-11-12 kl. 14:30. Emne: Hvilke sære svampe på død træstamme?
Jamen tusind tak for dét, Thomas! Hvor herligt... så vil jeg da, i tillid til dig, vove alligevel at obse den som Håret Lædersvamp (så slipper jeg også for at skulle ud og ruske i den).

Og der er selvfølgelig intet at undskylde, formuleringen om evt. uskarphed af foto var da ikke klodset på nogen måde. (Desuden har du jo sådan set ret! Du talte om foto nr.1, mens jeg fortrinsvis havde nr.2 i tankerne... skidt nu med det)

Tak, du må også ha'' en rigtigt god dag!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator