Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Pedersen
Ny aldersrekord for hættemåge 15/11-12 i Østre Anlæg, Aalborg (Læst 1549 gange) Postet d. 20-11-12 kl. 12:09
Hej!

15. november var jeg et smut i Østre Anlæg, Aalborg for at aflæse lidt hættemåger med farveringe.

Mågerne var noget urolige (de lettede og tog højde flere gange, som om der var en rovfugl) og jeg fik "kun" aflæst 14 hættemåger (alle med danske farvering).

En gammel fugl kun med metalring holdt dog til længe nok (pga min fodring med små toastbrød-stumper) til at jeg opdagede den - og længe nok til at jeg fik fotos af alle 7 tegn (et bogstav og 6 cifre). - se linket HER

Senere har det vist sig, at den var ringmærket som redeunge Kuortane 62.51N/23.30E, Finland 28.06.1981, dvs mere end 31 år og 4 måneder før aflæsningstidspunktet.

I følge - se linket HER er den tidligere rekord en død (ligeledes finsk) på 30 år og 7 måneder, mens en levende var aflæst efter 29 år og 6 måneder i UK&Irland.

Mvh LP

Kommentér

Kevin Kuhlmann Clausen
#1 Kommentar postet d. 20-11-12 kl. 12:12. Emne: Ny aldersrekord for hættemåge 15/11-12 i Østre Anlæg, Aalborg

Godt arbejde Lars! Må vi ikke få et billede af hele alderspræsidenten??

Mvh Kevin.

Kommentér

Anni & Peter Nielsen
#2 Kommentar postet d. 20-11-12 kl. 12:16. Emne: Ny aldersrekord for hættemåge 15/11-12 i Østre Anlæg, Aalborg
I sandhed en forbløffende alder.

Det er lige til at blive i godt humør af.

vh/Peter

Kommentér

Hans Lind
#3 Kommentar postet d. 20-11-12 kl. 12:39. Emne: Ny aldersrekord for hættemåge 15/11-12 i Østre Anlæg, Aalborg
Ringen ser ret ny ud, har den været skiftet?

Kommentér

Lars Pedersen
#4 Kommentar postet d. 20-11-12 kl. 13:45. Emne: Ny aldersrekord for hættemåge 15/11-12 i Østre Anlæg, Aalborg
Tak Kevin & Peter!

Jeg brugte ikke så lang tid på fuglen/ringen - ja jeg tjekkede ikke engang på stedet, om jeg havde brugbare fotos af koden.......

Og jeg har desværre ikke foto af hele fuglen...

Jeg forventede bestemt heller ikke at fuglen skulle være så gammel - så havde jeg taget en del flere fotos.

Jeg har aflæst (og fotograferet) en svartbagmetalring, der var næsten lige så gammel - og den var næsten umulig at aflæse (pga slid).

Måske denne fugl kun har opholdt sig i/ved ferskvand...

Jeg får forhåbentlig snart det endelige svar fra Finland - indtil videre har jeg kun fået:

Dear Lars R. Pedersen,

Thank you for your e-mail. Ringing details are given below.

The official thank-you letter (including the life-history of the bird)

will be delivered to you, within some weeks.

Ring number S-.......(fjernet 20/11-12 af LP)

Species L. ridibundus

Age Nestling

Ringing date 28.06.1981

Ringing place Kuortane 62.51N/23.30E, Finland

Ringer Jussi Ryssy

With best wishes,

Seppo Niiranen

Senior Museum Technician

Ringing Centre

Finnish Museum of Natural History - LUOMUS

P. O. Box 17 (P. Rautatiekatu 13)

FI-00014 University of Helsinki

Finland

tel. +358-9-19128847

fax. +358-9-19128843

email: elmu_ren@cc.helsinki.fi

- se linket HER

Mvh LP

Kommentér

Rasmus Bisschop-Larsen
#5 Kommentar postet d. 20-11-12 kl. 15:30. Emne: Ny aldersrekord for hættemåge 15/11-12 i Østre Anlæg, Aalborg
Er der nogen speciel grund til at ringnummeret er censureret?

Jeg spørger bare af ren nysgerrighed ikke fordi jeg mistænker noget angående denne fugl.

Mvh Rasmus

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#6 Kommentar postet d. 20-11-12 kl. 15:45. Emne: Ny aldersrekord for hættemåge 15/11-12 i Østre Anlæg, Aalborg
Vel for at undgå, at "sjove" folk sender fake aflæsninger ind?

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#7 Kommentar postet d. 20-11-12 kl. 15:46. Emne: Ny aldersrekord for hættemåge 15/11-12 i Østre Anlæg, Aalborg
Håber du lægger detaljerne om fuglens liv op senere Lars, det kunne være sjovt at se, hvor mange gange den er aflæst i løbet af de 31 år.

Kommentér

Lars Pedersen
#8 Kommentar postet d. 23-11-12 kl. 00:14. Emne: Ny aldersrekord for hættemåge 15/11-12 i Østre Anlæg, Aalborg
Til #5 og #6:

Ja, ringnummer er fjernet for at undgå falske indberetninger.

Til #7: Det skal jeg nok Jan - når jeg engang hører fra finnerne (ringmærkningscentralerne er jo ikke altid de hurtigste til at svare....)

Mågen var i øvrigt pp (/på plads) i Østre Anlæg igen torsdag 22/11-12, hvor jeg fik lidt flere fotos - se linket HER

Mvh LP

Kommentér

Lars Pedersen
#9 Kommentar postet d. 23-11-12 kl. 12:51. Emne: Ny aldersrekord for hættemåge 15/11-12 i Østre Anlæg, Aalborg
Hej!

Nå, det var så en aldersrekord, der "løb ud i sandet".....

Efter aflæsningen i går fik jeg i dag en mail:

Dear Lars,

Thank you for the pictures. I am sorry to tell you that Seppo gave you incorrect preliminary ringing details. This ring has been used to a Larus ridibundus nestling on 2nd July 2003 (not 28 June 1981). Seppo gave you the details for our ST-type ring (not for our S-type ring).

The life-history will be sent to you during the early winter.

Best wishes,

Jukka Haapala

& LP

(de sidste par vintre har jeg haft en svartbag (med møj slidt metalring..) som nu kan være aldersrekord - så jeg håber på et gensyn.....)

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator