Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Inge Helene Nørgaard
Silke- eller sølvhejrer? (Læst 2896 gange) Postet d. 21-11-12 kl. 16:52
På min tur over Rømø dæmningen i dag fik jeg øje på 4 kridhvide hejrer. Jeg var overbevist om, at der var tale om silkehejrer, men da det jo er en noget atypisk fugl at møde her sidst i november, så vil jeg lige spørge i Forum for en sikkerheds skyld. Der var tale om helt hvide fugle med typisk "hejre-statur". Størrelsen var mindre end almindelig hejre, næbbet sort/grå og fjerdragten let og flagrende. Jeg observerede fuglene travlt optaget af at fouragere tæt på dæmningen ca. 2 km fra fastlandet. Jeg fik desværre ikke mulighed for at se, hvordan de fløj. Da jeg vendte tilbage halvanden time senere var fuglene der stadig. Kan jeg indtaste observationen som silkehejre, eller er der kendetegn jeg kan have overset?

Mvh. Inge Helene

Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(3679)
#1 Svar postet d. 21-11-12 kl. 16:57. Emne: Silke- eller sølvhejrer?
Hej Inge Helene.

Det er Sølvhejrer der holder til ved Rømø-dæmningen, og har gjort det et godt stykke tid.

Vh

Frank

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Sten Nielsen
#2 Kommentar postet d. 21-11-12 kl. 16:58. Emne: Silke- eller sølvhejrer?
Der er set rigtig mange Sølvhejrer i Vadehavet i dette efterår - flest omkring Rømødæmningen. (Max observation er vist 23 stk)

mvh Sten

Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(3679)
#3 Svar postet d. 21-11-12 kl. 17:00. Emne: Silke- eller sølvhejrer?
- se linket HER

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Steen Højmark-Jensen

Svaraktivitet:

(119)
#4 Svar postet d. 21-11-12 kl. 17:01. Emne: Silke- eller sølvhejrer?
En fin observation. Det er sandsynligvis sølvhejre, som du har set. Silkehejren lidt er mere sjælden, og det vfille vist være en sensation med 4 på engang.

Silkehejren har i øvrigt gule fødder.

Prøv at tjek i dofbasen på og omkring tidspunktet om andre har set fugtlene

- se linket HER

Mvh/Steen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Steen Højmark-Jensen
#5 Kommentar postet d. 21-11-12 kl. 17:03. Emne: Silke- eller sølvhejrer?
Ups

Medens jeg skrev mit svar - er der allerede flere fine svar, som heldigvis matcher mit

Besvar | Kommentér

Inge Helene Nørgaard
#6 Kommentar postet d. 21-11-12 kl. 17:51. Emne: Silke- eller sølvhejrer?
Tak for svarene til jer alle! Jeg skifter straks fra silke til sølv Ifølge DOF har sølvhejrerne jo netop holdt til i samme område i nogen tid, så mon ikke der også skulle være en chance for at se dem de kommende dage -for folk med kameraer! Ideen er hermed videregivet

Mvh. Inge Helene

Besvar | Kommentér

Niels Aagaard

Svaraktivitet:

(1090)
#7 Svar postet d. 21-11-12 kl. 18:07. Emne: Silke- eller sølvhejrer?
Hej IH.

Intet er umuligt (Pia Kjærsgaard trak sig tilbage!). Men Sølvhejre er som nævnt klart mest sandsynligt.

Silkehejre er især sommergæst hertillands. En ''flok'' (vist op til 12) Sølvhejrer har længe opholdt sig netop ved Rømødæmningen. Summa er det langt mest sandsynligt, at du har set Sølvhejrer ''derude''.

Du nævner, at ''dine fugle'' var mindre end Fiskehejre (''Alm. Hejre''); men Silkehejre er MEGET mindre end FH. Man er ikke, især ikke med en flok i bevægelse, i tvivl om at Silkehejre er en fugl på størrelse med en ''aflang Sølvmåge'' (som vi måske skulle kalde ''Silkemåge''....hrmf, but I digress..).

Sølvhejre er faktisk en anelse større end FH, men slankere og mere adræt. Den virker ganske rigtig mindre end FH, når man ikke kan sammenligne direkte, men - se linket HER eller - se linket HER

Som sagt er intet umuligt, men en accept af din obs som værende Silkehejrer ville ''kræve'' en bedre dokumentation. Hvis du fx havde set gule fødder eller meget smalt, sort næb, kunne vi ''begynde at tale om det''. Og selv da, tror jeg fundamentalisterne ville have krævet fotos for at godkende.

EKSEMPEL: Jeg (og to englændere) meldte en Silkehejre ind uden foto fra Flevoland, Holland dec.2009. Ingen troede på os ((1) ingen fotos, (2) vi var udlændinge ). Sidst i jan -10 finder man en død SiH derude...... (the rest is silence).

Så nej, du kan ikke taste dem ind som Silkehejre. Det kræver dokumentation.

kh niels

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Inge Helene Nørgaard
#8 Kommentar postet d. 21-11-12 kl. 19:26. Emne: Silke- eller sølvhejrer?
Også tak for din indsats, Niels! Jeg har bøjet mig for alle de vægtige argumenter her i tråden og indtastet observationen som sølvhejre.Jeg kørte over Rømø dæmningen i forbindelse med mit arbejde og var derfor ikke bevæbnet med hverken kikkert eller kamera. Måske skulle jeg pakke grejet og tage derud igen i weekenden; jeg synes stadig de næb var for mørke til sølvhejre...

Besvar | Kommentér

Niels Aagaard

Svaraktivitet:

(1090)
#9 Svar postet d. 21-11-12 kl. 20:11. Emne: Silke- eller sølvhejrer?
Hej hov Smut; stop!; holdt!

Sølvhejre har kun ren gult næb i yngledragt (dvs hen over sommeren). I vinterperioden (juli-april ungefær) har den mørkt (mørkebrunt til sortagtigt - hvad dét så end er) næb med m/m lys basis på undernæbbet.

Prøv at sammenligne fuglene (venstreste+højreste) på - se linket HER

Bemærk næbform, størrelse (selv om Silkehejren strækker sig enormt - størrelsen på den mørke fase nr.2 fra venstre passer bedre) og farven på fødderne.

kh niels

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator