Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Kristensen
Lille brun og uanseelig fugl, men med karakteristisk bevægelse (Læst 6834 gange) Postet d. 22-11-12 kl. 13:11
Kære forum

I skoven ved Furesøens søbredde så jeg i dag en lille lysebrun fugl på størrelse med en musvit, men slankere. Den havde ikke nogen karakteristiske kendetegn, men muligvis lidt lysere brun på undersiden end på oversiden. I det hele taget ret uanseelig dragt.

Til gengæld bevægede den sig karakteristisk; i små korte ryk og stående helt stille imellem rykkene. Rykkene var så hurtige, at man nærmest ikke kunne se mellembevægelserne, men kun så de enkelte positioner den stod i. Først kigge den ene vej, pause, så kigge den anden vej, pause. Meget karakteristisk hakkende. På et tidspunkt løb den hen ad en vandret gren med en anden fugl i hælene, formentlig af samme art..

Kan man sige noget som helst om art eller gruppe ud fra denne adfærd?

Besvar | Kommentér

Kevin Kuhlmann Clausen

Svaraktivitet:

(715)
#1 Svar postet d. 22-11-12 kl. 13:16. Emne: Lille brun og uanseelig fugl, men med karakteristisk bevægelse
Sikkert ikke, men man kan gætte...

Hvad med gærdesmutte eller jernspurv?

Kevin.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen

Svaraktivitet:

(2520)
#2 Svar postet d. 22-11-12 kl. 13:19. Emne: Lille brun og uanseelig fugl, men med karakteristisk bevægelse
Ja, eller måske en af træløberne?

vh/Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Kristensen
#3 Kommentar postet d. 22-11-12 kl. 19:07. Emne: Lille brun og uanseelig fugl, men med karakteristisk bevægelse
Tak for buddene

Lad mig starte med det sidste bud først. Så vidt jeg kan læse mig til, så løber Træløber primært op ad træer når den fouragerer. Det jeg så, var bestemt ikke fødesøgende adfærd, og det var vandret hen ad grenen. Til gengæld ser det ud til at den bevæger sig lidt i de ryk, jeg beskrev. Men jeg synes Træløberens udseende er rimelig karakteristisk, og det tror jeg, jeg ville have lagt mærke til, selv med det korte blik jeg fik.

Gærdesmutten kunne det godt have været, men den var både større og slankere. Jeg har set en gærdesmutte et par gange, og der har de været så små at jeg nærmest troede det var store insekter.

Jernspurv har jeg ikke særligt meget kendskab til. På udseendet kunne den godt ligne.

Er der nogen der ved om jernspurven bevæger sig på den beskrevne måde?

Mvh Michael

Besvar | Kommentér

Svend Ove Jensen

Svaraktivitet:

(627)
#4 Svar postet d. 22-11-12 kl. 19:09. Emne: Lille brun og uanseelig fugl, men med karakteristisk bevægelse
Synes beskrivelsen passer på en af træløberne,som Peter foreslår

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Carsten Fynbo Larsen

Svaraktivitet:

(923)
#5 Svar postet d. 22-11-12 kl. 23:42. Emne: Lille brun og uanseelig fugl, men med karakteristisk bevægelse

En jernspurv er ikke specielt hurtig fugl, men den kan faktisk bevæge sig rykvis, når den færdes i buske, hvor den er særdeles god til at skjule sig.

Mvh

Carsten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen

Svaraktivitet:

(8)
#6 Svar postet d. 23-11-12 kl. 09:59. Emne: Lille brun og uanseelig fugl, men med karakteristisk bevægelse
Det er meget karakteristiks for jernspurven, at den bevæger sig rykvis og står helt stille kort tid imellem. Den bevæger sig meget rastløst og kan ligesom knikse indimellem ala rødkælk.

Den er meget diskret, fouragerer på jorden og er meget sky i nærheden af reden. Siddende i en grantop synger den meget højlydt.

Hilsen

Anne Marie

Lille brun og uanseelig fugl, men med karakteristisk bevægelse (Det er meget karakteristiks for jernspurven, at den bevæger sig rykvis og står helt stille kort tid )
Foto: Jernspurv, Poul Pedersen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 712)
Besvar | Kommentér

Svend Ove Jensen

Svaraktivitet:

(627)
#7 Svar postet d. 23-11-12 kl. 10:11. Emne: Lille brun og uanseelig fugl, men med karakteristisk bevægelse
Man skal aldrig sige aldrig,men.. "På et tidspunkt løb den hen ad en vandret gren med en anden fugl i hælene,formentlig af samme art.."

Det lyder ikke meget af Jernspurv,og slet ikke på denne årstid

Besvar | Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen
#8 Kommentar postet d. 23-11-12 kl. 10:31. Emne: Lille brun og uanseelig fugl, men med karakteristisk bevægelse
''På denne årstid''??

Vi ser da rigtig mange nu i haven og i buske i skoven.

De er faste fugle under foderbrædtet hele vinteren, men tolererer ikke andre jernspurve.

Hilsen

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Svend Ove Jensen
#9 Kommentar postet d. 23-11-12 kl. 10:47. Emne: Lille brun og uanseelig fugl, men med karakteristisk bevægelse
Tjae,det undrer mig bare at I ser rigtig mange nu.Jeg har altid kun set dem enkeltvis ved fodersteder,og mange af dem er trækfugle.

I "Fuglene i Danmark" beskrives jernspurven således ved foderbrætter: Jernspurven ses da altid enkeltvis,og oftest lidt væk fra de andre fugle"

Derfor "på denne årstid"

Men ingen regler uden undtagelser

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator