Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampedyr og slimsvampe -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Steen Kryger
Er dette Metatrichia vesparium (Læst 933 gange) Postet d. 23-11-12 kl. 17:21
Dette svampedyr er fundet i Nørreskoven 07.10.2012, og jeg har fulgt den siden, men sporangierne har ikke åbnet sig. Nu er de næsten gået i opløsning i vand og blade, så den artkarakter kommer nok ikke.

Jeg har taget et billede af capitillium og sporer, som jeg synes passer på arten.

Det sidste lille billede er en lille "klase" hvor man kan se den røde stilk.

Mvh Steen

Er dette Metatrichia vesparium (Dette svampedyr er fundet i Nørreskoven 07.10.2012, og jeg har fulgt den siden, men sporangierne har)
Foto: Er dette Metatrichia vesparium
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(336)
#1 Svar postet d. 07-12-12 kl. 22:58. Emne: Er dette Metatrichia vesparium
Du fortjener et svar på dette, men jeg kan ikke hjælpe. Jeg synes ikke, at det er den foreslåede ud fra nedenstående link.

Ole

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Steen Kryger
#2 Kommentar postet d. 08-12-12 kl. 10:11. Emne: Er dette Metatrichia vesparium
Hej Ole tak for dit svar.

Grunden til at jeg foreslår Metatrichia er bla. følgende link: - se linket HER

men jeg kender godt det billede du linker til, men det er enkeltstående eksemplarer (idealbilledet? ), hvor imod mit link mere ligner det jeg har set.

Mine billeder er desværre taget på et tidspunkt, hvor regnen havde været hård ved svampedyrene.

Jeg har hjembragt nogle eksemplarer (se billedet), men de var i så dårlig stand, at det ikke giver meget mere.

Dog synes jeg, at man kan se, at de åbne sporangier har haft et låg, lige som metatrichia skal have.

Jeg vil ikke dog ikke indrapportere den, med mindre der kommer andet input til billederne.

Mvh Steen

Er dette Metatrichia vesparium (Hej Ole tak for dit svar.
Grunden til at jeg foreslår Metatrichia er bla. følgende link: http://www)
Foto: ekstra billede
Klik på billedet for original størrelse (737 x 619)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(336)
#3 Svar postet d. 08-12-12 kl. 18:37. Emne: Er dette Metatrichia vesparium
Ja, dit link ligner rigtig godt dit eget foto, og jeg er enig i, at et enkelt idealbillede ikke nødvendigvis er nok til ID.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Steen Kryger
#4 Kommentar postet d. 09-12-12 kl. 10:30. Emne: Er dette Metatrichia vesparium
Lige en sidste mail.

Hvis du ser på linket - se linket HER

vil du så mene, at det er forkert at indrapportere observationen?

Da jeg ikke kan komme frem til en anden familie end Metatrichia men ikke mener at det kan være floriformis pga capillitium,og der kun er 2 arter er sp. jo ikke en mulighed.

Jeg har haft nogle mails med Torbjørn ang sp. indrapporteringer af svampedyr, for jeg ser mange, men som denne viser, kan bestemmelse til art være svær.

Jeg synes svampedyrene "forsvinder" i registreringen, men sådan er det vel.

Mvh Steen

Besvar | Kommentér

Lise Madsen
#5 Kommentar postet d. 09-12-12 kl. 12:07. Emne: Er dette Metatrichia vesparium
Steen hvis du virkelig er meget interesseret i svampedyr skulle du måske kontakte Jens Mårbjerg du finder ham under brugere, det er ikke ret tit han er inde på siden.

VH Lise

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(336)
#6 Svar postet d. 09-12-12 kl. 13:50. Emne: Er dette Metatrichia vesparium
Da jeg ikke er ekspert, men kun har nogen viden, var det måske en god ide at kontakte Jens Maarbjerg.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Steen Kryger
#7 Kommentar postet d. 09-12-12 kl. 18:06. Emne: Er dette Metatrichia vesparium
Tak Lise og Ole for kommentaren - det vil jeg forsøge.

Mvh Steen

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(115)
#8 Svar postet d. 24-01-13 kl. 11:49. Emne: Er dette Metatrichia vesparium
Jeg ser først tråden nu i anden anledning - jeg vil stærkt opfordre dig til at prøve svampeatlas, når du får usikre svar her. Der er selvfølgelig ingen garanti for gevinst uden materiale, men jeg tror alligevel det er brugbart. Både Jens Mårbjerg og andre meget kyndige svampedyrsfolk bruger det forum

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Steen Kryger
#9 Kommentar postet d. 27-01-13 kl. 11:19. Emne: Er dette Metatrichia vesparium
Hej Torbjørn

Jeg har allerede haft en del skriven frem og tilbage med Jens Mårbjerg, og vi er kommet frem til at det er Metatrichia vesparia, men jeg skal lige have lavet kollagen igen og så sendt den ind.

Ellers tak for tipset.

Mvh Steen

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator