Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Troels Kornfelt
Hvid tandsvamp? (Læst 432 gange) Postet d. 27-11-12 kl. 18:23
På samme grankævle som omtalt i foregående tråd om Kandis-Bævretop vokser en kridhvid resupinat svamp. Jeg er temmelig sikker på, at det er en tandsvamp; men hvilken art der er tale om, vil jeg gerne have et bud på.

Frugtlegemet er ca. 1 mm tykt og sidder godt fast på substratet. Konsistensen er sej. Ved overrivning fremkommer små fine vatlignende tråde i brudfladen. Det sporedannende lag består af porer (ca. 2/mm), der er runde til kantede/aflangt strakte. Poremundingerne er tandede. Randen er hel.

Jeg hælder mest til, at det er Hvid tandsvamp (Hyphodontia paradoxa). Imod dette taler dog, at denne svamp angiveligt kun sjældent vokser på nåletræ. De øvrige arter af tandsvamp, der lever på nåletræ, ligner ikke min (synes jeg).

Jeg beklager, at jeg ikke kan levere bedre billedmateriale. Det er, hvad jeg kan præstere med min smartphone.

På forhånd tak for input!

Troels

Hvid tandsvamp? (På samme grankævle som omtalt i foregående tråd om Kandis-Bævretop vokser en kridhvid resupinat svam)
Troels Kornfelt har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (768 x 432)
Besvar | Kommentér

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(305)
#1 Svar postet d. 28-11-12 kl. 16:18. Emne: Hvid tandsvamp?
porefladens udseende og mængden af tænder pr. mm er afgørende for et sikkert svar.

Dit foto viser ingen af delene, så jeg mener ikke den kan bestemmes på det foreliggende grundlag.

Desværre

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#2 Kommentar postet d. 29-11-12 kl. 09:58. Emne: Hvid tandsvamp?
Tak for responset Tom. Det kommer ikke bag på mig. Jeg må nok overveje at investere i et kamera med en ordentlig macro-funktion.

Venligst

Troels

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator