Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

gitte ramsby
Ugle med spidser på hovedet.. (Læst 2936 gange) Postet d. 01-12-12 kl. 10:06
Nu har jeg set den 2 gange på 2 døgn. Indenfor få m afstand. Den er brunlig, men rimelig lys og har ligesom katteagtige ører oven på hovedet. Ca. 30-40 cm høj. Den jager mus og rotter på min matrikel. Jeg troede kun vi havde natugler på Fyn, men natugler har da ikke de her ører ovenpå hovedet? Hvilken ugle kan det være?

Besvar | Kommentér

Kristian Stengaard Munkholm

Svaraktivitet:

(114)
#1 Svar postet d. 01-12-12 kl. 10:15. Emne: Ugle med spidser på hovedet..
Skovhornugle

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#2 Kommentar postet d. 01-12-12 kl. 10:15. Emne: Ugle med spidser på hovedet..
Hej Gitte

Men den beskrevne størrelse og ørernes størrelse, kan det vel næsten kun være skovhornuglen (35-37 cm)med lange fjertoppe, som også er obs''et en del gange fra fyn herinde.

- se linket HER

Mosehornuglen kunne også passe størrelses mæssigt, men har kun små fjertoppe. Stor hornugle, som også har "ører" er alt for stor med sine 60-75 cm.

Vent på om andre er enige, da jeg overhovedet ikke er ekspert i fugle

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Lars Pedersen

Svaraktivitet:

(83)
#3 Svar postet d. 01-12-12 kl. 10:15. Emne: Ugle med spidser på hovedet..
Hej Gitte

Der er vel størst chance for skovhornugle: - se linket HER

Mvh LP

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(3)
#4 Svar postet d. 01-12-12 kl. 10:16. Emne: Ugle med spidser på hovedet..
Hej Gitte

Det er vel en slags Hornugle, uden jeg skal kunne sige, hvilken, det drejer sig om

- se linket HER

Men vent og se, om andre har bedre bud

med venlig hilsen Kjeld

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Uffe Jensen
#5 Kommentar postet d. 01-12-12 kl. 10:28. Emne: Ugle med spidser på hovedet..
Hej

Hvis den jager om dagen er der også mulighed for mosehornugle:

- se linket HER

- se linket HER

Men den har mindre ører end skovhornuglen, er lysere især på undersiden og den rejser ikke altid ørerne i hvile.

mvh

Uffe Jensen

Besvar | Kommentér

Erhardt Ecklon

Svaraktivitet:

(25)
#6 Svar postet d. 01-12-12 kl. 15:54. Emne: Ugle med spidser på hovedet..
Hvor på Fyn befinder du dig Gitte?

Vh Erhardt

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Grønqvist
#7 Kommentar postet d. 01-12-12 kl. 17:33. Emne: Ugle med spidser på hovedet..
god aften gitte

jeg sidder lidt på sidelinien og håber på, at du sender svar til erhard, for jeg har endnu ikke taget et foto af en dansk ugle, så derfor er jeg også meget interesseret

tjekket op, men skovdam, det bliver jeg ikke klogere af

:mvh ole

Besvar | Kommentér

gitte ramsby
#8 Kommentar postet d. 01-12-12 kl. 17:50. Emne: Ugle med spidser på hovedet..
Jeg befinder mig lige bag Sletterød, nær Fjelsted, på en gammel gård (rønne) beliggende lavt imellem bakkerne lige overfor fredskov ... (Skydsbjergvej) Jeg har set uglen fra siden, flyvende, i tidlig skumring, samt siddende med fronten mod mig i lyskeglerne fra min bil. Desuden i måneskinnet, hvor den sidder i toppen af vores gamle krogede moreltræ, hvorfra den kan overskue andegården og haven... Jeg mener at kunne høre to kalde. Den ligner Skovhornuglen, men egentlig også mosehornuglen... lydene, vi nogle mætter hører, er dog ikke helt som lydene, jeg finder ved at klikke på linket vedrørende mosehornuglen. Og jeg ser den aldrig i dagslys. Vi har haft en hel del kalden herude om aftenen og natten, som i mine ører lyder som hyæner/sjakaler, men som vores bekendte kalder barneskrig... så nu gætter jeg også mest på skovhornugle. Eneste "men" er, at jeg synes den virker lysere i fjerdragten, end fuglene, der er afbildet som skovhornugler...

Jeg er ikke nogen god fotograf og har stort set aldrig kameraet på mig, når der er noget at fotografere... :-/ Ville ellers gerne have billeder af den...

Besvar | Kommentér

gitte ramsby
#9 Kommentar postet d. 01-12-12 kl. 17:52. Emne: Ugle med spidser på hovedet..
Nåja... vores gård hedder Skovdam, og ligger mellem Aalemose og Lille Skydsbjerggaard...

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator