Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Linda Kjær-Thomsen
Slangeskindtræ? (Læst 545 gange) Postet d. 03-12-12 kl. 00:12
jeg har en gang for mange år siden fået at vide, at det sort/hvide mønster skyldes en bestemt svamp.

passer det, eller er der adskillige slags, der kan det lille trick?

Slangeskindtræ? (jeg har en gang for mange år siden fået at vide, at det sort/hvide mønster skyldes en bestemt svamp.)
Linda Kjær-Thomsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#1 Kommentar postet d. 03-12-12 kl. 00:13. Emne: Slangeskindtræ?
en mere. Jeg har set exemplare hvor de var helt "net-mønstret" som pytonslanger.

Slangeskindtræ? (en mere. Jeg har set exemplare hvor de var helt "net-mønstret" som pytonslanger.)
Linda Kjær-Thomsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#2 Kommentar postet d. 03-12-12 kl. 10:05. Emne: Slangeskindtræ?
Jeg ved ikke, om man kan artsbestemme udfra mønstret, men til det andet spørgsmål kan vel svares ja, de såkaldte demarkationslinjer er meget almindelige ifm. træboende svampe. Der er næsten altid en zone mellem den aktive svamp og det sunde træ eller mellem separate svampekolonier, hvor der er en forøget aktivitet. Normalt er grænserne mørke (hvilket skyldes phenoloxidaser, der danner polyphenoler og melaniner, kan man læse sig til i kloge bøger), men her er der godt nok vendt om på det med lyse demarkationslinjer. Så enten er der en udvikling, hvor de lyse zoner senere bliver til de normalt meget tydelige, mørke grænser eller også er det specielt for visse arter, som så måske kan bestemmes på mønstret. Spændt på at se, om der er nogen, der ved det.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator