Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Claus Bøjer
Hvilke gæs? (Læst 1040 gange) Postet d. 27-12-12 kl. 23:29
Kan man bestemme disse gæs, ud fra undersiden?

En utrolig flot dag ved Limfjorden, med rigtig mange gæs og sangsvaner i luften. Disse var tættest på,- her ved Haverslev Havn, ved Limfjordens nordside.

Hvilke gæs? (Kan man bestemme disse gæs, ud fra undersiden?
En utrolig flot dag ved Limfjorden, med rigtig mange)
Claus Bøjer har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (749 x 1000)
Besvar | Kommentér

Jørgen Munck

Svaraktivitet:

(109)
#1 Svar postet d. 27-12-12 kl. 23:34. Emne: Hvilke gæs?
Sædgæs

Besvar | Kommentér

Jørgen Munck

Svaraktivitet:

(109)
#2 Svar postet d. 27-12-12 kl. 23:36. Emne: Hvilke gæs?
Eller Kortnæbbede gæs

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Philippe Provencal

Svaraktivitet:

(59)
#3 Svar postet d. 27-12-12 kl. 23:43. Emne: Hvilke gæs?
Jeg tror at det er kortnæbbet gås. Det mørke hoved angiver enten sædgås eller kortnæbbet gås, men den forholdsvis korte hals og det lille hoved med kort næb synes at angive kortnæbbet gås, selv om kameravinklen kan snyde her. Desuden peger den tydelige kontrast mellem det mørke hoved og den lysere hals, som især er tydeligt på den midterste fugl, på kortnæbbet gås.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Claus Bøjer
#4 Kommentar postet d. 28-12-12 kl. 00:08. Emne: Hvilke gæs?
Jeg takker for svarene indtil videre, jeg har forstørret en af fuglene på dette billede, måske det kan hjælpe. Jeg er bestemt ikke ekspert, men har en fuglebog som siger at kortnæbbet gås har et mere rundt hoved end sædgås, så derfor hælder jeg selv til kortnæbbet gås.

Hvilke gæs? (Jeg takker for svarene indtil videre, jeg har forstørret en af fuglene på dette billede, måske det k)
Claus Bøjer har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Carsten Fynbo Larsen

Svaraktivitet:

(923)
#5 Svar postet d. 28-12-12 kl. 00:17. Emne: Hvilke gæs?

Jeg tror også, du "hælder til den rigtige side", for jeg bedømmer dem også til at være kortnæbbede gæs.

Mvh

Carsten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Philippe Provencal

Svaraktivitet:

(59)
#6 Svar postet d. 28-12-12 kl. 00:18. Emne: Hvilke gæs?
På det forstørrede billede kan det ses at benene er lyserøde, hvilket er en kraftig indikation på kortnæbet gås (den hedder pink footed goose på engelsk). Hos sædgås er benene orange, men nogle unge sædgæs kan godt have ben som er mere i retning af det lyserøde. Alt i alt tyder de forskellige kendetegn mere på kortnæbet gås end på sædgås.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Claus Bøjer
#7 Kommentar postet d. 28-12-12 kl. 00:23. Emne: Hvilke gæs?
Tusind tak.

Besvar | Kommentér

Kent Hald

Svaraktivitet:

(55)
#8 Svar postet d. 28-12-12 kl. 16:11. Emne: Hvilke gæs?
Det er helt sikkert KG røde ben og næbbet er ikke langt nok til, at det kan være SG.

Godt Nytår

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator