Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Asger Frisgård
Sang eller pibesvane? (Læst 1600 gange) Postet d. 30-12-12 kl. 09:52
Hej,

Jeg har fotograferet det vedhæftede billede, som jeg dog har croppet noget - der var 10 i flokken....

Spørgsmålet lyder så: Er det sangsvane eller pibesvane?

Mvh.

Asger Frisgård

Sang eller pibesvane? (Hej,

Jeg har fotograferet det vedhæftede billede, som jeg dog har croppet noget - der var 10 i )
Foto: Asger Frisgård
Klik på billedet for original størrelse (677 x 580)
Besvar | Kommentér

Claes Theilgaard

Svaraktivitet:

(92)
#1 Svar postet d. 30-12-12 kl. 09:57. Emne: Sang eller pibesvane?
Lidt svært at sige ud fra billedet, men tror det er pibesvane. Pibesvanen har lidt mindre gult på næbbet end sangsvane.

Besvar | Kommentér

ole sørensen

Svaraktivitet:

(517)
#2 Svar postet d. 30-12-12 kl. 11:52. Emne: Sang eller pibesvane?
...jeg vil så til gengæld mene, det er en sangsvane du har fotograferet. Det gule på næbbet er svært at vurdere udfra billedet, men halsen er lang i forhold til kroppen, og den er ligesom "påhæftet" /starter lidt lavt på brystet. Så sangsvane er min vurdering..

mvh Ole

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#3 Svar postet d. 30-12-12 kl. 11:53. Emne: Sang eller pibesvane?
Støtter Ole pga. det med halsen.

Besvar | Kommentér

Jesper Leegaard
#4 Kommentar postet d. 30-12-12 kl. 12:34. Emne: Sang eller pibesvane?
Jeg tror også at det er en Sangsvane. Jeg har den seneste tid kigget lidt grundigere på de gulnæbbede svaner her i lokal-området og jeg syntes de er langt giftigere at bestemme end det ofte antydes i felthåndbøger og kommentarer til billeder.

Meget ofte færdes de i blandede flokke, ofte fouragere de på kartoffel-marker eller majsmarker, så deres næb er beskidte og det gule kan ikke bruges til bestemmelse. Så vil jeg også mene at nogle individer af Sangsvaner og Pibesvaner er meget artstypiske og andre igen er mere flydende. Hvis man ser en flyvende flok, vil man også opdage at der både kan være Sangsvaner og Pibesvaner i samme flok dér. Så det kræver meget omhyggelig optælling for at taste arterne ind på "fugle&natur" og "dof-basen".

Er man i tvivl, vil jeg anbefale an man taster "Pibesvane/Sangsvane" (Det kan man i hvert fald gøre på dof-basen) i stedet for at taste en "forkert" art.

Venlig hilsen

Jesper

Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(3679)
#5 Svar postet d. 30-12-12 kl. 12:38. Emne: Sang eller pibesvane?
Enig i Sangsvane,

Vh

Frank

Besvar | Kommentér

ole sørensen

Svaraktivitet:

(517)
#6 Svar postet d. 30-12-12 kl. 23:29. Emne: Sang eller pibesvane?
hej Jesper Leegaard ...det kunne være sjovt, hvis du havde nogle billeder af "problem-svaner" vi ku nørde med ?

mvh Ole

Besvar | Kommentér

Jesper Leegaard

Svaraktivitet:

(4)
#7 Svar postet d. 31-12-12 kl. 08:33. Emne: Sang eller pibesvane?
Hej Ole

Jeg tager desværre ikke billeder, men hvis man går ind på "Netfugls" gallerie er der billeder af Sangsvaner med meget varieret udbredelse af gult på næbbet. Hovedet er bestemt heller ikke altid "trekantet" og grov.

Hvis man - på lang afstand - prøver at optælle en stor flok beskidte Svaner (lad os sige 500 stk), som står på en våd kartoffel-eller majsmark, kræver det altså god tid og et godt teleskop.

Min pointe er at det giver et mere reelt talt at taste Pibesvane/Sangsvane - i stedet for bare at taste Sangsvane, fordi den opfattes som mere almindelig. Jeg tor at der bliver overset mange Pibesvaner!

Det kan selvfølgelig også bare være mig som er helt galt på den.

Venlig hilsen

Jesper

Besvar | Kommentér

ole sørensen

Svaraktivitet:

(517)
#8 Svar postet d. 31-12-12 kl. 10:10. Emne: Sang eller pibesvane?
ok

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator