Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ki Lindblom
Hvor skal jeg placere redekasserne? (Læst 7543 gange) Postet d. 01-01-13 kl. 20:59
Hej

Jeg skal snart overtage en kolonihave på godt 400 m2 og et af de første punkter på min to-do liste er ophængning af redekasser til primært mejser og spurve.

Men problemet er HVOR, for der er kun ét reelt træ i haven (birk) og en større busk (el), resten består af småbuske, stauder og så en tæt, bred tjørnehæk, ca 160 cm høj.

Enkelte kasser kan sættes på muren af skur og hus, fx spurvenes hvor jeg kan sætte flere forholdsvis tæt, men hvad med mejserne?

Vil de gå i kasser placeret (i rette højde) på stolper? Jeg tænker bare at stolper jo ikke har "beskyttende" løv som træer og buske og at mejserne vil føle det for udsat? Jeg kan selvfølgeligt plante slyngplanter op ad stolperne, men de er jo næppe vokset til nogen anseelig højde endnu når fuglene skal gå i kasserne?

Forslag modtages med kyshånd...

Besvar | Kommentér

Carsten Fynbo Larsen

Svaraktivitet:

(923)
#1 Svar postet d. 01-01-13 kl. 21:53. Emne: Hvor skal jeg placere redekasserne?

Mejser går gerne i kasser, som er opsatte på mure, og de benytter også kasser, som er opsatte på stolper.

Mvh

Carsten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ki Lindblom
#2 Kommentar postet d. 01-01-13 kl. 22:09. Emne: Hvor skal jeg placere redekasserne?
Også selv om stolperne står meget frit?

Besvar | Kommentér

Carsten Fynbo Larsen

Svaraktivitet:

(923)
#3 Svar postet d. 01-01-13 kl. 22:54. Emne: Hvor skal jeg placere redekasserne?

Ja, mejser og givetvis også andre hulerugende fugle yngler gerne i kasser på fritstående stolper.

Jeg kan som eksempel nævne, at mejser gerne benyttede de fritstående vandpumper, som ethvert hus eller gård på landet tidligere havde, og indenfor de seneste år ynglede et musvitpar i en kasse, som var opsat på en stolpe til et tørrestativ hos min nabo.

Mvh

Carsten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerald Boisen

Svaraktivitet:

(266)
#4 Svar postet d. 01-01-13 kl. 22:58. Emne: Hvor skal jeg placere redekasserne?
Tror det vigtigste er, at mejsekassen hænger i skygge så den ikke bliver en sauna hvor æg og unger bliver stegt levende.

Evt. kan du binde nogle grangrene fast bag på stolpen til skygge

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ki Lindblom
#5 postet d. 01-01-13 kl. 23:40. Emne: Hvor skal jeg placere redekasserne?
Mange tak for svar

Ja, jeg skal nok huske at sørge for skygge

Besvar | Kommentér

Frank Christensen

Svaraktivitet:

(4)
#6 Svar postet d. 01-01-13 kl. 23:54. Emne: Hvor skal jeg placere redekasserne?
Mener jeg engang har læst at mejsekasser ikke bør opsættes alt for højt, men vist omkring 1,5 meter fra terræn, det skulle bekomme mejser godt.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator