Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Riborg Dæhnert
Spætmejse? (Læst 2578 gange) Postet d. 03-01-13 kl. 00:38
Hørte i går ved 16 tiden en underlig bankende lyd - og kratten i træ i nærheden af mit hus. Mærkeligt nok reagerede min hund ikke på det, han er ellers meget opmærksom på f.eks. egern og den slags.

Jeg blev nysgerrig - og opdagede en sær fugl - med hovedet nedad - der bankede løs på træstammen af et gammelt fyrretræ. Jeg forsøgte at liste mig nærmere - men da begyndte den at klatre op ad træstammen. Krattekrattekrat!

Jeg havde svært ved at bestemme farven, fordi den befandt sig halvskjult mellem grene og nåle. Men den så brunmeleret ud. Og ca. på størrelse med en solsort.

Jeg kom til at tænke på spætmejse - men der står i bøgerne, at de holder til i løvskove? Og jeg har ikke rigtigt kunne finde oplysninger om den i bøgerne.

Jeg så og hørte den her i en gammel klitplantage, der er ved at blive erstattet af løvtræer, ved Fuglsang Strand ved Grenå.

Kan det passe, at jeg har set en spætmejse? Findes den her på Djursland? Og hvorfor bankede den næbbet ind i fyrretræets bark?

Besvar | Kommentér

ole sørensen

Svaraktivitet:

(517)
#1 Svar postet d. 03-01-13 kl. 00:55. Emne: Spætmejse?
....både spætmejser og spætter afslører ind imellem sig selv med "hakke-lyde". Det kan lyde overraskende højt. En spætmejse er klart større end feks en musvit og kan godt virke som en lille spætte. Men den er IKKE så stor som en solsort. Dèn størrelse passer nok bedre på en flagspætte. Det, at klatre med hovedet ned-ad har jeg ofte set spætmejser gøre. En spætmejse virker blå-grå på oversiden og lys/karamel/orange på undersiden. Og vigtigst af alt : den "blyb`er". Dens høje kald, "blyb blyb blyb" er umiskendelgt. En flagspætte virker kontrastfyldt sort/hvid.

Gå ind på DOF´s side og lyt til spætmejsen....

Mht til valg af træer, ville man vel typisk se spætmejser i gamle ege- eller bøgetræer, men det kan man altså ikke regne med...

Mvh Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

ole sørensen

Svaraktivitet:

(517)
#2 Svar postet d. 03-01-13 kl. 00:58. Emne: Spætmejse?
NB: ...sådan statistisk-agtigt er chancen for spætmejse nok størst. De er langt de almindeligste...

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Riborg Dæhnert
#3 Kommentar postet d. 03-01-13 kl. 01:28. Emne: Spætmejse?
Det var absolut ikke en flagspætte! De er også her i området, men jeg ser dem sjældent.

Denne her var mere uanselig i farven, Og den vendte "den forkerte vej"! Og klatrede op ad træstammen!

Lyden kan godt passe med en spætmejse. Jeg har hørt "underlige" lyde det sidste stykke tid!

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(859)
#4 Svar postet d. 04-01-13 kl. 00:51. Emne: Spætmejse?
Spætmejsen er bestemt ikke brunmeleret og den er langt fra at være solsortstørrelse.

Spætmejse er overvejende ensfarvet blågrå og med lys bryst.

En lille kompakt fugl med kort hale

Brunmeleret fugl der render på træstammer det lyder som en træløber selv om den heller ikke er nær så stor som solsort.

Besvar | Kommentér

Lars Thomas

Svaraktivitet:

(301)
#5 Svar postet d. 04-01-13 kl. 01:15. Emne: Spætmejse?
Der er bare det lille aber-dabei, at spætmejsen er den eneste af vores træklatrende fugle, der kan det der lille nummer med at klatre på en stamme med hovedet nedad. Det kan hverken træløberne elle spætterne, fordi de læner sig til deres haler, når de klatrer. Det behøver spætmejsen ikke, så hvis fuglen virkelig sad med hovedet nedad, så må det være en spætmejse, og så må det brunmelerede skyldes dårlig belysning eller sådan noget.

Lars Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(3679)
#6 Svar postet d. 04-01-13 kl. 08:06. Emne: Spætmejse?
Hej Riborg,

Det lyder 100 % som en Spætmejse.

Hilsen

Frank

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen

Svaraktivitet:

(2520)
#7 Svar postet d. 04-01-13 kl. 09:26. Emne: Spætmejse?
Enig i en fødesøgende Spætmejse.

vh/Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Riborg Dæhnert
#8 Kommentar postet d. 04-01-13 kl. 12:31. Emne: Spætmejse?
Er kommet frem til, at det MÅ have været en spætmejse. Har undret mig over dens banken men har læst, at den kiler nødder fast i barken og banker løs på skallen for at få fat i "indmaden".

Måske har den fourageret i mine foderautomater? Jeg fodrer med bl. a. solsikkefrø, jordnødder og hampefrø. Men her er også mange egetræer, også gamle. Området her er delvis fredet, det er hensigten at plantagen efterhånden skal erstattes af "naturlig" plantevækst, efterhånden som fyrretræerne dør. De gamle, udgåede træer får lov til at blive stående eller - liggende i skovbunden, hvis de segner. Der bliver ikke "ryddet op". Det er kommunalt område. Nu er der løvtræer på vej: eg, birk, røn og lidt bøg. Der er altså fødeemner nok - og redemuligheder p. gr. af de mange halv- og heltudgåede træer.

Her er også flagspætter og egern.

Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen

Svaraktivitet:

(2520)
#9 Svar postet d. 04-01-13 kl. 12:41. Emne: Spætmejse?
Det lyder rigtig godt. Med de perspektiver vil du uden tvivl få rigtig mange ''besøgende'' i området.

vh/Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator