Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Emil Fuglsang
Han eller hun? (Læst 2737 gange) Postet d. 04-01-13 kl. 23:29
Min bror har optaget denne lille film idag, men vi kan ikke helt blive enige om, hvorvidt det er en han eller hun spurvehøg. Håber I kan hjælpe. - se linket HER

VH Emil Fuglsang

Besvar | Kommentér

Søren G. Nielsen

Svaraktivitet:

(424)
#1 Svar postet d. 05-01-13 kl. 00:10. Emne: Han eller hun?
Hej Emil.

Lad mig sige straks: jeg er ingen ekspert, men tillader at forsøge mig alligevel primært baseret på en af årets julegaver "Rovfugle i felten".

Første indtryk var "han" pga størrelsen - hanner er mindre end hunner, og jeg sammenlignede med duen. Farven passer dog ikke på adult han - den skal være mere blågrå på overside og hoved, og øjenbrynet - som på din fugl forekommer meget tydeligt - er tydeligst på hunner ... eller juvenil. Jeg synes også, at jeg kan se et mere plettet end stribet bryst (øverst) - passer også bedre med juvenil. Summa summarum: min konklusion (som altså meget vel kan blive modsagt af kendere) er: juvenil (han).

I øvrigt et spændende filmklip at se .

Vh Søren

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(861)
#2 Svar postet d. 05-01-13 kl. 00:16. Emne: Han eller hun?
Det var godt nok en bette spurvehøg i forhold til ringduen.

Mit bud er, at det er en han alene ud fra størrelsesforholdet.

og det må så jvf. fuglens farve dreje sig om en ung han, en voksen han er blågrå på ryggen og med mere kobberfarvede striber..i hvert fald en ungfugl grundet de brede "grumsede" striber den har på brystet.

Det er ikke særlig ofte at en han spurvehøg nedlægger et bytte så stort som en ringdue

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

ole sørensen
#3 Kommentar postet d. 05-01-13 kl. 00:17. Emne: Han eller hun?
....dræbte den selv duen ? Høgen syner ikke af meget, i forhold til dens store bytte.. :-/

Mvh Ole

Mht kønnet, er jeg også usikker. Det ville jo være oplagt at sige "hun", men jeg synes, den virker meget spinkel..

Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen

Svaraktivitet:

(2520)
#4 Svar postet d. 05-01-13 kl. 03:02. Emne: Han eller hun?
Jeg vil også mene, fuglen virker meget spinkel og lille sammeenlignet med ringduen, hvilket tyder på en hanfugl. Hun-spurvehøgen har omtrent samme størrelse som Ringdue, mens hannen er lidt mindre. De rustbrune fjerrande på vinge og ryg, kunne passe med en ungfugl.

Mit bud er derfor: en ung han, som netop er blevet til en 2k (= har bevæget sig ind i sit andet kalenderår).

Til sommer får den så adult dragt efter den komplette fældning.

vh/Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerald Boisen

Svaraktivitet:

(266)
#5 Svar postet d. 05-01-13 kl. 03:07. Emne: Han eller hun?
Denne due led vist en grum død - det må ha'' taget en rum tid for Spurvehøgen, at aflive den.

Besvar | Kommentér

Emil Fuglsang
#6 Kommentar postet d. 05-01-13 kl. 15:07. Emne: Han eller hun?
Tak for de fine svar. Han så ikke høgen tage duen, så måske duen har været skadet/syg eller sådan noget. Men ja, det var da noget af et måltid, den fik sig der. Mon ikke en skade eller krage fik resterne. Vi ender på en 2K Han - og så fik jeg ret

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator