Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Frank Christensen
Gravand (Læst 2023 gange) Postet d. 05-01-13 kl. 14:48
Vi havde i sommers et par Gravænder der holdt til i den nærliggende mergelgrav.

Når jeg sådan indgående betragter Gravanden, synes det mig mere den ligner en svane end en and. Kropsform, den lange hals, måden den går på, knoppen/gevæksten på overnæbbet. Er Gravanden mere en svane end en and ?

PS.

Faktisk ser jeg osse noget lign. ved Moskusand.

Besvar | Kommentér

Bent Gravesen

Svaraktivitet:

(39)
#1 Svar postet d. 05-01-13 kl. 14:53. Emne: Gravand
Håber dette kan hjælpe. - se linket HER

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3331)
#2 Svar postet d. 05-01-13 kl. 14:56. Emne: Gravand
Som det navn der af og til bruges - gravgås - antyder, er den nærmere på en gås end på en svane.

Hilsen Henrik.

Besvar | Kommentér

Frank Christensen
#3 Kommentar postet d. 05-01-13 kl. 15:18. Emne: Gravand
Hr Gravesen

Tak for linket - måske Gravanden som art burde flyttes over i kategorien svaner eller gæs.

Henrik

Aha... så forstår jeg bedre når svenske jæger taler om gravgås, jugås og brandgås - der menes jo gravand.

Besvar | Kommentér

Bent Gravesen

Svaraktivitet:

(39)
#4 Svar postet d. 05-01-13 kl. 15:30. Emne: Gravand
Der er vel ingen grund til at flytte den, gråanden er jo i samme pulje.

Besvar | Kommentér

Frank Christensen
#5 Kommentar postet d. 05-01-13 kl. 15:41. Emne: Gravand
He he... ja hvad ved jeg, en lavstammet uviden ikke andeekspert.

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1183)
#6 Svar postet d. 05-01-13 kl. 17:41. Emne: Gravand
Gravanden hører til den gruppe andefugle, der på engelsk hedder sheldgeese og shelducks- på latin Tadorninae.

Nilggåsen er dens nærmeste slægtning herhjemme. I øvrigt findes familien over hele verden blot ikke i Nordamerika

Besvar | Kommentér

Peter Lindboe

Svaraktivitet:

(345)
#7 Svar postet d. 05-01-13 kl. 17:49. Emne: Gravand
Ænder, gæs og svaner er alle i samme familie. Svanerne og de ægte gæs er i underfamilien Anserinae, mens underfamilien Tadorninae har gravænder og rustænder men også mere gæslignende fugle som nilgæs. Noget tyder også på at moskusænder hører til i denne underfamilie, men forskerne har ikke helt fået afklaret hvor de skal smides. Underfamilien har både arter der ligner ænder (mindre størrelse med kort hals), nogle der ligner gæs (større, med længere hals) og nogle midt imellem.

Anyway, vi mennesker har trang til at gruppere fugle i skarpt adskilte kategorier, men fuglene er jo udviklet kontinuerligt fra en fælles stamfader over millioner af år, så det bør ikke overraske at disse kategorier lader til at flyde lidt sammen engang imellem.

Peter

Besvar | Kommentér

Frank Christensen
#8 Kommentar postet d. 05-01-13 kl. 19:55. Emne: Gravand
Tak for svar til alle.

Iøvrigt fik det Gravandepar heller intet afkom på vingerne, lige som så mange andre slags ænder (også udsætte gråænder) der har forsøgt sig med at yngle i mergelgraven gennem årene. Mon sådan noget mergel/kilde/grundvand er for koldt til ællinger ?

Besvar | Kommentér

Gerald Boisen

Svaraktivitet:

(266)
#9 Svar postet d. 05-01-13 kl. 22:20. Emne: Gravand
Hej Frank

Når der ikke er kommet afkom på vingerne tror jeg næppe det er p.g.a. vandtemperaturen.

Synderen er snarere Mink eller evt. Mårhund - begge er stærke svømmere.

For der gemmer sig vel ikke et monster af en Gedde i mergelgraven?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator