Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Vejr og vind -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Benny Christensen
"is-svampe" eller "omvendte istapper" (Læst 2161 gange) Postet d. 12-01-13 kl. 09:49
I går -da vi igen havde fået frostvejr efter en lang, meget våd periode, fandt jeg under en tur i Stråsø Plantage masser af små (op til 5-6 cm høje) "is-søjler" både på grusvejene og i græsrabatter.

Tilsyneladende var de kun de steder, hvor vejen en del af dagen var soleksponeret, mens de ikke var på de stræk, hvor der var skygge hele dagen.

Er der nogen, der har en forklaring? Er det vand, der presses op af den fugtige jord og fryser? - (samme mekanik som det "nisseskæg", man kan se på løvtræsgrene under nogenlunde samme vejrforhold)

Vedlagt et billede af fænomenet

"is-svampe" eller "omvendte istapper" (I går -da vi igen havde fået frostvejr efter en lang, meget våd periode, fandt jeg under en tur i St)
Foto: "is-svamp" Foto: Benny Christensen 110113
Klik på billedet for original størrelse (768 x 576)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Svar postet d. 12-01-13 kl. 10:29. Emne: "is-svampe" eller "omvendte istapper"
Se dette billede og se Henry link i en af hans kommentarer. Mon ikke dette er samme fænomen. - se linket HER

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen

Svaraktivitet:

(2)
#2 Svar postet d. 12-01-13 kl. 10:30. Emne: "is-svampe" eller "omvendte istapper"
Måske det samme som - se linket HER Se også linket der henviser til DMI.

Mvh Kresten

Besvar | Kommentér

Benny Christensen
#3 Kommentar postet d. 13-01-13 kl. 11:13. Emne: "is-svampe" eller "omvendte istapper"
Tak til Gerner Jensen og Kresten Hansen for deres svar og for de to links. Det fænomen, der er knyttet til billederne af fuglebade er klart nok beslægtet med det, jeg så i går i skoven. Og forklaringen fra DMI er OK. Men den forudsætter jo, at det hele foregår i en beholder med lukket bund. På nettet kan man se billeder af lignende fænomener på isterninger i køleskabe - og der er også mange, der har lavet eksperimenter med det.

Men her kom Istapperne" op af jorden over store områder, hvor de stod tæt - så der er også andre ting på spil. Formentlig specielle forhold omkring luftfugtighed, vekslende frost og tø etc.

I min søgen på nettet var det mest relevante og interessante, jeg faldt over, en række artikler af James R. Carter, der er tidligere professor i geografi og geologi ved Illinois State University. Han har i de senere år kastet sig over studiet af forskellige is-fænomener og har også billeder af noget, der ligner dem, jeg fandt. Jeg lægger et link her.

- se linket HER

mvh

Benny Christensen

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator