Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen
Oplysninger om økologi når i indberetter svampe til f&n (Læst 521 gange) Postet d. 14-01-13 kl. 12:24
Jeg vil stærkt opfordre til at I skriver noget om økologien (værtstræ og habitat / vegetationstype) når I indberetter svampefund til F&N!

Det vil gøre jeres indberetninger langt mere værdifulde også med hensyn til forvaltningsmæssig brug.

Jeg er helt klar over at ikke alle rapportører har et større plante, trækendskab, men alligevel vil jeg opfordre til at I gør hvad I kan. blot det at vide om et fund blev gjort på / under løvtræ eller nåletræ vil have en vis værdi.

Disse oplysninger er obligatoriske på svampeatlas, og burde også være obligatoriske på F & N.

Indvendinger er velkomne, så vi forhåbentlig kan få en nuanceret debat om emnet Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jes Elnif
#1 Kommentar postet d. 14-01-13 kl. 12:50. Emne: Oplysninger om økologi når i indberetter svampe til f&n
Det er bestemt et rimeligt forlangende. Og der er altid hjælp at hente. Når du skriver om svampeatlas og F&N, så kan jeg undre mig over kvalitetsgodkendelsen på F&N. Exempelvis: Almindelig Cinnobersvamp

- se linket HER

er indtastet rigtig mange gange, og er kval. godkendt i ganske få tilfælde, igennem de sidste 5 år. Er det fordi Almindelig Cinnobersvamp ikke kan godkendes udfra billeder, eller er der andre grunde ?

Hilsen Jes

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 14-01-13 kl. 13:07. Emne: Oplysninger om økologi når i indberetter svampe til f&n
Hej Jes

Tak for kommentaren!

Jeg er ikke nogen ørn til kødkernesvampe; men jeg ved at der er adskillige forvekslingsmuligheder, ud fra litteraturn og udfra hvad jeg kan pejle mig frem til på Thomas Læssøes kommentarer til indrapporterede fund på svampeatlas.

Jeg skal nok se på det i gen på et tidspunkt, men i øjeblikket træder jeg vande.

Der er et andet aspekt, nemlig at i forbindelse med oprettelse og justeringer af artsbeskrivelserne, der beskriver jeg hvad det er man skal se efter for sværere bestemmelige arters vedkommende; her er jeg begyndt med slægter og arter jeg er godt inde i til at vurdere disse ting, andet må vente eller overlades til mere kompetente.

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator